
Saturday, 5 April 2008
Brahms 2night - by Dogariu, Guţu, Popa

Petrică şi lupul

Raluca is getting ready for her departure, which is due in less than two days.
Friday, 4 April 2008
Meţianu, Rachmaninov, Berlioz




Într-o seară de început de aprilie, dedicată compozitorilor Lucian Meţianu şi Serghei Rahmaninov, pianistul Sorin Petrescu a fost cel care – aşa cum îi stă în obicei – a prefaţat cea dintâi lucrare: Le non retour (pentru flaut, pian, percuţie şi orchestră) - o primă audiţie la Timişoara. Compoziţia lui Lucian Meţianu (a scris muzica de la filmele Mere roşii, Fructe de pădure, Duios Anastasia trecea – de Alexandru Tatos şi Cursa, Ediţie specială – de Mircea Daneliuc, Vis de ianuarie – de Nicolae Opriţescu, Ştefan Luchian – Nicolae Mărgineanu)
Concepţia de orchestraţie a celei de-a doua lucrări, Suita concertantă pentru flaut, pian şi percuţie, op. 11 (Valse, Barcarolle, Scherzo, Slava) – o altă primă audiţie – îi aparţine tot lui Sorin Petrescu.
Prilej de încântare a fost şi Simfonia fantastică a lui Hector Berlioz (Reverii, pasiuni; Un bal; Scenă câmpenească; Marşul spre supliciu; Visul unei nopţi de Sabbat) – străbătută de un suflu romantic şi de o viziune componistică revoluţionare pentru vremea sa.
Blooming mind


Nu reuşeşte încă să pronunţe literele s, j, ş & ţ. O să fie, poate, un sâsâit. So what?
A pus pe note, la pian, şi Ce simţi când eşti îndrăgostit. Repetă - tot din melodiile lui Florin Bogardo - Extemporal la dirigenţie ("Ce înseamnă şcolăresc şi banal?"), Iubirea cea mare, Cum e oare?, O poveste de amor şi La steaua.
Gura lumii slobodă

Povestea Omului care a făcut un ou e cât se poate de simplă: un bărbat „în toată firea” de la ţară (Gheorghe) vrea să-şi pună la încercare nevasta (Leana) cu care trăia de vreo douăzeci de ani. „Ia să-ncerc eu muierea, să văd – zice Gheorghe - pot să mă bizui eu pe ea? Să mă bizui eu pe ea, dac-oi avea vre-un necaz ceva, vreo taină ceva, pot să-i spui eu ei şi ea să nu spuie la nimeni?” Face ce face şi născoceşte ceva: îi spune c-a făcut un ou „ca de gâscă” pe care l-a-ngropat după nişte tufe. Femeia, după ce şi-a iscodit omu’ aude cele întâmplate, se cruceşte, se jură că nu-i va da în vileag taina, însă de cum iese din casă la fântână se-apucă să spună primei babe (Floarea lu’ Moş Clonţ) întâlnite-n cale. Asta spune la Clonţ, mai adăugând un ou de la ea. Bărba-su dă fuga la cârciumă şi mai puse de la el un ou. Din vorbă-n vorbă, Gheorghe făcu...99 de ouă. Drept care e arestat şi i se cere să facă ouă. Jandarmul şef, ca să-l impresioneze pe prefectul ce urma să le viziteze unitatea, îl hrăneşte bine pe Gheorghe şi-i cere să facă un ou. Când prefectul aude ce s-a întâmplat de fapt, se umflă de râs şi-l trimte acasă pe Gheorghe cu tot cu poreclă: A’ lu’ Ouatu. După ce ajunge acasă, o scarmănă Gheorghe pe Leana „cum scrie la carte” şi-i zice: „Bă Leano, de-acu’ nainte când oi vrea io să ştie lumea ceva îţi spui ţie. Îţi spui ţie, că ori îţi spui ţie, ori urlu în gura mare, tot una e. Da’ dac-oi vrea să fie ceva să nu ştie nimeni, păi nu-mi spui nici mie. Nici mie nu-mi spui, că poate vorbesc noaptea-n somn, m-auzi tu, şi iese iar vreo drăcovenie ceva.”
Morala: „Foaie verde lobodă, gura lumii slobodă. Aia e!” In other words: it’s best to keep your mouths shut and to have your lips sealed. But this is a second best option, for the best one is not to have any secrets at wall.
Being good
Thursday, 3 April 2008
Before the trip
Seara, recital de vioară (Remus Azoiţei) şi pian (Eduard Stan). În program : Mozart (Sonata K.V. 304); Debussy (Sonata); George Enescu (Impresii din copilărie); Richard Strauss (Sonata op. 18); Ravel (Tzigane).
Marcella, profesoara de italiană de la UVT ne-a dat programul cinematecii italiene pe care o organizează miercurea. A început, ieri, cu Amarcord, urmează Ladri di biciclette.
Fresh air in the cinema - Pi


π / Pi poate fi citit şi ca studiu asupra dependenţei; filmul realizat de Aronofsky doi ani mai târziu - Requiem for a Dream / Recviem pentru un vis (2000) - reia cu alte date tema principală din π / Pi: escaladarea unei obsesii. Fascinaţia pe care o exercită numerele asupra minţii sclipitoare a lui Maximilliam Cohen (Sean Gullette) este maladivă şi autodistructivă. Finalul – surpriză! - e mai degrabă up (adică pozitiv, optimist şi fericit, dar – nota bene - fără să pară un adaos artificial): pentru prima oară personajul savantului excentric nu mai face concurenţă cu ordinatorul. Atunci când fetiţa din vecini îl întreabă pe Max rezultatul unei complicate înmulţiri, el nu îi mai spune – cum izbutea mereu – numărul (din multe unităţi) pe de rost, cu o secundă înaintea calculatorului, ci preferă – iarăşi pentru întâia oară – să o privească-n ochi pe cea care-l asalta, ori de câte ori îl întâlnea, cu astfel de întrebări.
Ultima secvenţă marchează astfel întrarea într-un alt ritm de viaţă şi o posibilă „umanizare” a personajului torturat de obsesia zecimalelor lui π.
Corindă

Erau praguri, erau porţi,
Porţi ca o catapeteasmă,
Erau vii şi erau morţi,
Era verde şi mireasmă.
Erau arcuri, erau punţi,
Scrise-n cer cu şapte bârne
Roşii vinuri pentru nunţi,
Pentru seceri erau grâne.
Sta mireasa ca un ou,
Ca un roşu ou de Paşte,
Ca un tainic sipet nou
Pentru ăl de-o va cunoaşte.
Era oul un pământ
Unde va-ncolţi sămânţa
Omului bătut de vânt,
Ca o iarbă, la Săpânţa.
Omule bătut de vânt,
Mută-ţi, astăzi, parohia
Ca s-auzi, fără cuvânt,
Cum mai toacă la Rohia.
Wednesday, 2 April 2008
Sonată de primăvară

Raluca e acum la Budapesta, după viza pentru Taiwan. O aşteptăm mâine înapoi.
Pe străzi, explozii de magnolii albi în floare.
Hypnosis

Rămân însă la părerea (enunţată explicit şi în acest booklet „ideologizant”, venit tocmai de la mănăstire) că televizorul, în sine, nu este nociv. Atâta doar că este nevoie de tot mai mult discernământ pentru folosirea lui. Ori omul zilelor noastre îşi dezvoltă şi foloseşte tot mai puţin discernământul, drept pentru care programele TV au putere tot mai mare asupra minţilor oamenilor. Deşi, ne-am putea întreba acum, nu cumva televizorul riscă să cadă în desuetudine, câtă vreme ce majoritatea tinerilor / familiilor au acasă internet – „armă” infinit mai (potenţial) distructivă decât zapping-ul în faţa ecranului TV? Nu cumva firea lucrurilor – în speţă progresul de neoprit al tehnicii – este „de vină”? Un posibil răspuns vine de la Tarkovski, care în Solyaris vorbea despre moralitatea (horrible dictu) cunoaşterii, dând ca exemplu ce s-a-ntâmplat la Hiroshima.
Cu sau fără televizor, un fapt rămâne de actualitate: fără ruşine lăsăm ochii noştri să privească – insistent, repetat, voluptuos – la ceea ce, aşa cum spunea cândva Constantin Noica, nu se cade a privi nici chiar atunci când nu te vede nimeni. „Nu lăsa ochii tăi să vadă deşertăciuni, căci slobozenia omoară sufletul” – spuneau şi Părinţii Bisericii din vechime. Dar cine să-i mai audă şi să-i mai asculte astăzi? De actualitate rămâne şi întrebarea: cum se mai vindecă de imagini (provocatoare, manipulatoare) o minte care s-a deprins a privi la deşertăciuni, care s-a obişnuit să caute numai scene / situaţii „picante” din viaţa personajelor – scenele de sex, de violenţă (adesea şi în deenele animate) extreme / hardcore. Se caută, cu o nesăţioasă poftă sălbatică, senzaţii tot mai tari. Cum se formatează "hardul" privitorului atunci când se supraîncarcă, până la intoxicare, cu imagini destinate, chipurile, doar adulţilor? Care să fie drumul înapoi?...Fiecare cu norocul său.
A vorbi tinerilor de azi despre frumuseţea cărţilor, despre plăcerea lecturii şi despre poezie, despre relaţia cititorului cu cuvântul echivalează cu a vorbi într-o limbă străină – mesajul lui Ray Bradbury / François Truffaut din 451 Fahrenheit pare - however strong and overwhelming - pur şi simplu o şaradă inutilă şi plictisitoare. Şi asta pentru că acest limbaj (comunicarea prin cuvântul scris) nu se mai ştie - generaţiile tinere nici n-au apucat a-l deprinde (şi atunci de unde să poată să-l regrete, să-l apere, să-l îndrăgească?), iar limbajul audio-vizual actual este compus aproape exclusiv din clişee – „uzina de vise” de la Hollywood (producătoare a peste 90% din filmele care ajung pe ecrane ori la TV) e in charge şi fabrică non-stop vise sau coşmaruri (vezi ironia din cartoon-ul Monsters inc.) ce satisfac gustul dulceag pentru melodramă ori apetitul pentru „subiecte tari”, „de acţiune”. Desigur, apar şi altfel de filme, există şi zona underground, "independent" însă acestea nu ajung în main stream şi nu sunt cunoscute decât de – cel mult – o mână de connoisseur-i. Glamour, violence, action, porn & deconstruction rule.
Ce au toate acestea în comun cu ceea ce însemna odinioară exprimarea - responsabilă, matură, personală - prin mediul cinematografic, cu „aurul filmului”? Virtually nothing. Au în schimb un ritm frenetic, demenţial, mereu depăşit a bout de souffle de noile generaţii de cineaşti, care mai de care mai "reformatoare", mai "inovatoare" astfel că un regizor inovator (acum devenit clasic) precum Jean-Luc Godard e considerat, la început de sexol XXI, prea monoton (prea „sofisticat” & thought provoking) de teribiliştii de serviciu ai industriei cinematografice. Derizoriul câştigă teren şi-n cinematografie. Pe zi ce trece se lansează pe piaţă filme tot mai „independente” faţă de tradiţiile culturale (pre)moderne, faţă de tradiţia şcolilor de film din secolul XX. „Independenţa” se manifestă şi faţă de tradiţia bunului simţ, însă cine mai stă azi să reflecteze la bunul simţ? Ce-a mai rămas din el?
În vremurile pluraliste de azi bunul simţ nu mai e an issue, e tot mai greu de definit şi de aplicat. Deunăzi am făcut observaţie unui elev de liceu care a venit la şcoală cu maşina (străină, evident) şi – ca de obicei – a ţinut morţiş ca întreaga şcoală şi vecinătate să afle că el are un ghetto blaster în maşină. Tremurau geamurile şi jaluzelele ca-n ritmurile drăceşti din clip-ul Shoot the Dog, al lui George Michael...Voind să se convingă şi el că a pricinuit deranj, a a coborât la maşină şi a dat din nou drumul la muzică. A revenit. Geamurile şi jaluzelele au reînceput să vibreze, dar fără să-l ruşineze pe elevul turbulent. „Asta e muzica tare? Mie mi se pare ceva normal.” Avea dreptate, din punctul lui de vedere e ceva normal, dacă aşa face mereu. E ca şi cum i-ai cere unuia care fumează pe stradă ori într-un spaţiu public, să stingă ţigara pentru că respiri şi tu, nefumător, fumul lui.
Până una-alta rămânem învăluiţi de fum şi de fumurile atâtor programe, canale TV etc. Atunci, în acel ceas de taină - dacă avem puterea să ne pregătim spre a o lăsa să-şi facă lucrarea în inimile şi-n minţile noastre - Ruşinea (ca semn al recunoaşterii Frumosului) ne va salva de înşelare.
Sabin Bălaşa



Lied (Mozart, Schubert, Mahler)

Tuesday, 1 April 2008
Întoarcerea din iad

Lume, lume
De-ar fi lumea de hârtie / Aş aprinde-o-ntr-o mânie / Dar lumea-i stană de piatră / Nu se-aprinde niciodată...
Ce frumos sună aici, în această doină, revolta omului faţă de lumea (rea, clevetitoare, nepăsătoare etc.) ostilă şi unfriendly. Parcă vocea cântăreţului – anonim – nu este infectată de otrava resentimentară, de furie, de răutate netratabilă.
Versurile au fost culese de Adrian Enescu prin 1981, când lucra la muzica filmului – pe nedrept uitat - Semnul şarpelui. Tot în acel film, personajul jucat de Radu Gheorghe (cântăreţul satului) mai cântă două doine:
A trecut bădiţa dealul / Îi cunosc mersul şi calul / A trecut bădiţa şesul / Îi cunosc calul şi mersul / Calu-i sur, bădiţa-i sur / A-l blestema nu mă-ndur / Calu-i alb, bădiţa-i alb / L-aş blestema şi mi-i drag
Sus e cerul, largă-i lumea / Bine c-a-nfrunzit pădurea / N-a şti nime’ că m-am dus / Numa’ m-or vedea că nu-s.
„Bădiţa” e Ovidiu-Iuliu Moldovan (într-un rol de justiţiar) iar Mircea Veroiu avea să regizeze atunci unul din cele mai bune filme din cariera sa (alături de Nunta de piatră, Sfârşitul nopţii sau Adela).
April Fool's Day

P.S. (Că filmul lui Bresnan este – aşa cum scrie pe generic – based on a true story, că nostalgici titoişti şi comunişti încă mai există
Monday, 31 March 2008
Crux



La slujbă parcă sunt tot mai mulţi copii – unele familii au două, chiar trei odrasle. Încă puţin şi adulţii devin o minoritate la capela noastră.
La prânz am petrecut jumate de ceas într-un părculeţ, unde Theodor s-a dat pe balansoar, pe hintă, pe tobogan şi a urcat pe o plasă (cu ochiuri pătrate) de frânghie roşie. Apoi ne-am dus la ora de pian. De cum a ajuns la claviatură, Theodor s-a apucat să cânte Extemporal la dirigenţie şi La steaua (ambele compoziţii de Florin Bogardo) – zilele astea e setat pe CD-ul cu piese de Bogardo, de unde îi mai place mult (de vreme ce o cere mereu) Ce simţi când eşti îndrăgostit (piesă distinsă cu Premiul Uniunii Compozitorilor în 1983).
Am mers apoi la my in-laws - for lunch. Am profitat de ocazie şi am privit, la TV, o emisiune înregistrată în 2006 cu George Pruteanu – un interviu „din mers” luat de Oana Sârbu undeva în Herestrău. Azi a avut loc îngroparea lui. His body must have already started decomposing. That’s the limit of life. Aflu, din cartea A Cambridge Companion to Greek Tragedy, că în limba greacă agonie însemna concurs, competiţie. Nu e la fel într-un trup ce agonizeaza? Nu e şi acolo tot o competiţie între „viaţă” şi „moarte”? M-am uitat şi la câteva minute din Cronica cârcotaşilor, am luat apoi bus-ul, un tramvai, apoi alt bus până la bazinul de înot, unde Theodor şi Raluca au s-au bălăcit vreme de-o oră. Rupt de oboseală, am mers – pe jos – la maică-mea. Theodor aproape că dormea din picioare.
An afterthought. The question remains: how can we approach the lesson of the cross so that we can find the way home? Where is home? Wherever we find recouncilliation - in ourselves - with our fellow people (seen and unseen) and with the unseen powers of the world. By self denial, they say. By swallowing the unwanted feed-back, whatever it may be. By getting used to departing from this world. By freeing oneself. What a lovely piece of sermon!...
Sunday, 30 March 2008
Week-end

D-na Gabriela şi-a luat un pui de Labrador (2 luni) foarte cute, ca orice puppy. Mi-a povestit că a intenţionat s-o responsabilizeze pe Ana-Maria, însă it looks like it was her who ended up with having more responsabilities. Acum îl dresează şi-l scoală noaptea să-l deprindă cu „reflexul de pipi”. Brusc mi-am amintit că aşa-i şi omul atunci când se naşte - şi nu de puţine ori, când moare (sau pleacă-n adormire): un animal care, eventual, dobândeşte, pe lângă nişte reflexe şi ceva suflet. Care se „umanizează”. Şi noi, cu Theodor, ne luptăm acum să-l deprindem cu atât de necesarele reflexe. Hard work.
Am fost la un Irish Pub cu Raluca şi cu Manu. Am servit un Shepherd’s Pie (care mi-a dat mâncărimi de piele) şi un Beck’s. Pe stradă, la întoarcerea spre casă, ne întâlnim cu d-na prof. Adriana Babeţi. Zice: "Mariane, stai un pic, că ţi-a murit moartea. Zilele trecute am văzut un necrolog în ziarul local pentru cineva cu numele tău, fără prea multe detalii. M-a liniştit Cornel Ungureanu, care nu ştia nimic." Brusc mi-am amintit de un vis pe care l-am avut săptămâna trecută: se făcea că priveam, într-un fel de coşciug, bustul defunctului actor Florian Pittiş. Stătea în sicriu şi-i vedeam de aproape faţa: râdea şi plângea. Deodată, îmi întinde mâna.
It seems like Raluca will be away on business for about 10 days. Where? To Taiwan. For me, this sounds like going to Mars.
Naked

Un trup gol se încovoaie spre a se curăţi de imală şi de sânge, la un robinet. Cromatica, formele, accentele par decupate din compoziţiile shocking semnate de Francis Bacon. Amestecul de culori vine dinspre Bacon, însă lucrarea dă sentimentul că are un centru de greutate (şi un caracter) personalizat, bine definit. Strigătul – atât de prezent în pânzele „furioşilor” (Munch, Bacon) – este aici mai degrabă implozie. Revolta pare întrecută de smerire, de umilire (= apropiere a privirii de humus, de lut, de pământ).
Al cui este trupul zvelt care caută, încovoindu-se, să se cureţe, să se primenească? Poate fi al unui Stavroghin (eroul dostoievskian al Demonilor) cuprins de ruşine (pe aceeaşi linie dostoievskiană, personajul Kris Kelvin, din Solyaris-ul tarkovskian spunea că „ruşinea va salva omenirea”), pentru că nu ne este prezentat chipul său, spre a face cunoştinţă „faţă către faţă”, dar poate fi şi al lui Bruce Willis (ce îl interpretează, în Pulp Fiction, pe boxerul cu o vigoare trupească neobişnuită, mereu on the road).
Desprins, oricum, din lumea „depravată” a lui Dostoievski şi Tarantino, acest tough guy zdrelit nu dă senzaţia că aleargă à bout de souffle – dimpotrivă. Artistul îl surprinde aproape încremenit, cercetându-se parcă în tăcere, luându-şi răgazul binemeritat al unei respirări tihnite, al unui tainic dialog cu sine. Răsplata „ieşirii din cursă” (din goana care duce la risipire) pare că vine şi din baia de alb care-l învăluie, din fâşiile imaculate ce-i brăzdează trupul, îndepărtând părţile impregnate de sânge şi noroi. Aceeaşi lumină albă pare să-i coboare până-n palme. Nuanţele livide ce încă i se mai zăresc pe braţe par trecătoare. Biruitoare stau să se arate lumina şi albul, adică transfigurarea.
Friday, 28 March 2008
Beethoven 2night

După concert am petrecut seara la restaurantul Casa cu flori, cu Manuela şi părinţii ei veniţi în vizită la ea. Am vorbit – între altele – despre moartea („adormirea”) lui George Pruteanu - RIP. Eu, cârcotaş, am spus că a fost un traseist politic şi că nu m-a convins cu pledoaria lui pentru limba română. Clipurile-necrolog pe care le-am văzut pe net au avut însă efect de MM (memento mori) – aşa cum se întâmplă mereu când cineva, cât de cât cunoscut, bun sau rău (simpatic ori antipatic) pleacă la stele.
Parcul de lângă noi e acum dotat cu un tobogan şi câteva leagăne, cu bănci şi alei pietruite (cobbled), cu plante şi pomi. Foarte curând va fi deschis de oficialităţi. Şi vandalizat de huligani.