Wednesday 16 July 2008

MY TOP TEN FILM RO ante-1989



Dilema Veche publică un sondaj de opinie în rândul criticilor de film: Vechiul nostru cinema – Ce salvăm din filmul nostru ante-1989? Găsesc – printre unele răspunsuri puerile – şi câteva mărturii sincere şi, cred eu, fair enough despre filmele acelei perioade: Cristina Corciovescu, Iulia Blaga, Valerian Sava, Cristi Puiu. Mi se pare totuşi că au fost omise în mod voit unele titluri meritorii, datorită antipatiei faţă de autorii (regizorii) cu pricina. Am rămas, dintre toate articolele parcurse, cu impresiile Iuliei Blaga:România a avut înainte de '89 vreo cinci-şase regizori importanţi, dintre care: doi au murit după ce au făcut puţine filme şi, ori s-au prăpădit în floarea vîrstei (Alexandru Tatos), ori au murit în exil, cu opera mai mult sau mai puţin în proiect, oricum nedesăvîrşită (Mircea Săucan). Doi au continuat să facă filme şi după decembrie '89, dar şi-au pierdut vîna şi n-au putut rezista schimbării de paradigmă (Mircea Daneliuc, Dan Piţa). Unul virase de mult spre regia de teatru şi abandonase definitiv filmul (Liviu Ciulei). Un altul a revenit din exil şi a descoperit avantajele coproducţiei, colaborarea cu televiziunile străine determinându-l să facă filme mai comerciale, accesibile pe micul ecran, în detrimentul filmelor de autor de altădată (Radu Gabrea). Un altul a murit şi el prematur, după ce după '90 motorul său a mers în ralanti (Mircea Veroiu). Altul a continuat să facă filme, dar nu a ajuns la nivelul de altădată, atins cu Moromeţii (Stere Gulea). Unul singur a continuat să se menţină "pe val" şi să facă, în coproducţie, filme competitive, deşi nici el nu a reuşit să egaleze valoarea Reconstituirii (Lucian Pintilie).” Sunt total de acord cu ea şi când scrie: „La o privire fugară, cinematografia română de dinainte de '89 stă în titluri, nu în autori, şi într-o hartă imaginară a ceea ce ar fi putut fi dacă... Nu există o cinematografie de autor pentru că majoritatea regizorilor sînt (dacă sînt) memorabili prin unul, două filme. (Mi-a plăcut La capătul liniei, de pildă, dar nu l-am regăsit pe Dinu Tănase în celelalte pelicule ale sale.) Marii regizori de altădată au trecut graniţa din '89 încurcîndu-se între limbaje hiperalegorice şi isterii postdecembriste. N-au reuşit să-şi găsească un nou limbaj, dacă celălalt s-a dovedit superfluu (deşi mă gîndesc că un artist adevărat ar trebui să fie egal cu sine, indiferent de epocă). Nici măcar Sergiu Nicolaescu nu mai e ce-a fost.” Vinovaţii? „Deceniile de film românesc de pînă în 1990 par azi triste şi uscate. Din sutele, miile de filme produse de casele de producţie de la Buftea nu se cerne decît extrem de puţin. Nu cred că poţi să arunci vina doar în cîrca cineaştilor, dar nici să învinuieşti cu totul sistemul.” O privire fugară asupra vârfurilor: „Mircea Săucan s-a îmbolnăvit literalmente de pe urma genezelor traumatizante ale filmelor sale şi doar emigrarea în Israel i-a permis să mai trăiască liniştit 16 ani. Sergiu Nicolaescu, cu o popularitate care depăşeşte epocile, a continuat să lege film după film şi să fie încă apreciat de mulţi spectatori ca unul dintre marii cineaşti români. Filmele sale au fost trecute pe DVD şi comercializate cu succes, în vreme ce adevăraţii cineaşti care au făcut 4-5 filme chinuite sînt în continuare de nişă. Mai grav e că există chiar public tînăr care prizează filmele lui Sergiu Nicolaescu rupîndu-l de contextul epocii, luîndu-l ca pe un autor de filme populare, fără a sesiza manipularea ale cărei victime sînt, aşa cum au fost şi spectatorii din vremea respectivă. Dar chestia cu gusturile spectatorilor e deja altă discuţie.

Care ar fi un top 50 Film RO ante-1989 personal, alcătuit din titlurile (including some guilty pleasures) pe care le păstrez încă în memoria afectivă? Iată-le, alfabetic: Actorul şi sălbaticii (Marcus), Adela (Veroiu), Apa ca un bivol negru (Piţa-Veroiu etc.), Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte (Nicolaescu), Bietul Ioanide (Piţa), Casa dintre câmpuri (Tatos), Concurs (Piţa), Croaziera (Daneliuc), Cursa (Daneliuc), De ce trag clopotele, Mitică (Pintilie), De dragul tău, Anca (Nicolae), Dincolo de pod (Veroiu), Dreptate în lanţuri (Piţa), Duhul aurului (Piţa-Veroiu), Duminică la ora şase (Pintilie), Faleze de nisip (Piţa), Felix şi Otilia (Mihu), Filip cel bun (Piţa), Fructe de pădure (Tatos), Glissando (Daneliuc), Iacob (Daneliuc), Ilustrate cu flori de câmp (Blaier), Imposibila iubire (Vaeni), Întoarcerea din iad (Mărgineanu), La capătul liniei (Tănase), Lumina palidă a durerii (Mihu), Meandre (Săucan), Moara cu noroc (Iliu), Moara lui Califar (Marinescu), Moromeţii (Gulea), Nunta de piatră (Piţa-Veroiu), Ochi de urs (Gulea), O lacrimă de fată (Demian), O sută de lei (Săucan), Pas în doi (Piţa), Pădurea spânzuraţilor (Ciulei), Proba de microfon (Daneliuc), Prin cenuşa imperiului (Blaier), Răscoala (Mureşan), Rătăcire (Tatos), Reconstituirea (Pintilie), Să mori rănit din dragoste de viaţă (Veroiu), Scurtă istorie (Gopo), Secvenţe (Tatos), Semnul şarpelui (Veroiu), Sfârşitul nopţii (Veroiu), Singurătatea florilor (Constantinescu), Stop-cadru la masă (Pistiner), Tănase Scatiu (Piţa), Umbrele soarelui (Veroiu).

Top ten-ul meu Film RO ar arăta cam aşa (n-am văzut încă, din filmele cu patalama, Prea mic pentru un război atât de mare şi nici Dincolo de nisipuri, ambele de Radu Gabrea):

1. Meandre

2. O sută de lei

3. Concurs

4. Nunta de piatră

5. Moromeţii

6. Pădurea spânzuraţilor

7. Proba de microfon

8. Moara cu noroc

9. Reconstituirea

10.Pas în doi

20 comments:

Anonymous said...

Pas in doi ?!

saskiul said...

Eh, e un clasament subiectiv, la urma urmei. Cu siguranta PAS IN DOI isi gaseste locul intr-un top 15 sau top 20, daca nu intr-un top 10. La fel s-ar fi putut spune si despre MOARA CU NOROC, DE CE TRAG CLOPOTELE, MITICA etc.

Anonymous said...

" (n-am văzut încă, din filmele cu patalama, Prea mic pentru un război atât de mare şi nici Dincolo de nisipuri, ambele de Radu Gabrea): "

Atunci, cum pot face parte din " top ten-ul meu", asa pe neve ??

Dan

saskiul said...

Cele doua filme de Radu Gabrea tocmai ca nu fac parte din top ten-ul meu nici pe neve nici altcum. Cele incluse in top ten sau in lista mai lunga de 50 de filme ro ante-1989 sunt, daca citesti mai atent, alte titluri. Stiu despre numitele filme ale lui Radu Gabrea lucruri bune si imi doresc sa le vad candva. Cred ca n-am inteles intrebarea...

Anonymous said...

Nu ai gusturi rele . Nu am vazut filmul „ Meandre ” , deci nu te pot contrazice . Poate ca totusi „ Reconstituirea ” merita un loc mai sus . Eu am un alt clasament :
1. Padurea spanzuratilor
2. Dincolo de nisipuri
3. Reconstituirea
4. Concurs
5. Croaziera
6. Secvente ...
7. La „ Moara cu noroc ”
8. Osanda
9. Bietul Ioanide
10. Proba de microfon

saskiul said...

Multumesc pentru aprecieri. Iti recomand cu multa caldura sa vezi neaparat MEANDRE si O SUTA DE LEI. Ti le trimit daca vrei prin skype (id-ul meu este saskiul2). In privinta RECONSTITUIRII, el nu e mai sus in topul meu (dar e categoric in top ten de film ro ante-1989) pentru ca nu am afinitati cu stilul si caracterul regizorului. Prefer filmele "de top" ale lui Mircea Saucan, Dan Pita si Mircea Veroiu, chiar MOROMETII, PADUREA SPANZURATILOR, PROBA DE MICROFON, MOARA CU NOROC...
N-am vazut DINCOLO DE NISIPURI insa as fi curios sa vad the director's cut, fiindca exista si o versiune cenzurata si masacrata arbitrar. OSANDA never ever (pentru gustul meu) datorita prezentei (nu doar ca personaj de film) celui care semneaza regia filmului, chiar daca filmul are merite (Amza, Dinica, muzica uluitoare a lui Tiberiu Olah, povestea).Mai vorbim...

saskiul said...

A, sa nu uit. Nici BIETUL IOANIDE nu e de top ten fiindca este, din pacate, inegal. Se simte de la o posta gheara scenaristului si ma deranjeaza (pe langa alegerea personajului titular) o serie de cadre contrafacute, in special din partea a doua a filmului (cu actiunea plasata in vremea "transformarilor democratice" de dupa 23 august 1944). Pe de alta parte filmul are calitati: galeria de personaje e memorabila, muzica lui Adrian Enescu - pe care o poti asculta chiar pe blogul meu, daca vrei - e impresionanta, imaginea lui Florin Mihailescu e si ea o izbanda...

Anonymous said...

1.Portile albastre ale orasului(1973)
2.Ciuleandra(1985)
3.Declaratie de dragoste(1985)
4.Fata morgana(1981)
5.Faleze de nisip(1983)
6.Cel mai iubit dintre pamanteni(1993
7.Meandre(1966)
8.Pas in doi(1985)
9.Falansterul(1977)
10.Padureanca(1987)

Nicu,Bucuresti.

saskiul said...

O prima observatie: CEL MAI IUBIT e, asa cum scrii si tu, din 1993. Deci nu se pune. PORTILE ALBASTRE, CIULEANDRA, DECLARATIE DE DRAGOSTE, FALANSTERUL si chiar PADUREANCA sunt, pe anumite segmente, interesante sau nu (in functie de gust), dar, la o analiza mai profunda, nu sunt filme care sa reflecte o viziune regizorala solida, asa cum celelalte titluri (FALEZE DE NISIP, MEANDRE, PAS IN DOI) reflecta din plin. FATA MORGANA e si el o aparitie meteorica, un hit in anul acela (1981 parca) si-atat.Nici vorba de regie, imagine etc. Nici chiar muzica (din film memorabil e doar slagarul "La fereastra"). Dar, ai dreptate (in cazul in care vrei sa obiectezi :): one man's meat is another man's poison. Avem dreptul la ierarhii si preferinte...
Multumesc de comment.

Anonymous said...

Da,intr-adevar,m-am grabit si-am pus Cel mai iubit...In locul sau as trece totusi un film care,dupa opinia ta,o sa para de-o banalitate desavarsita,un film comunistoid,cu intreprindere..."Cianura si picatura de ploaie".L-am ales pentru JOCUL ACTORILOR,nu pentru subiect sau realizare artistica.
Imi plac filmele romantice,desi sunt convins ca n-au mare valoare intrinseca,si,daca ai observat,majoritatea filmelor enumerate de mine au in ele ceva romantic,ceva "siropos",de dragoste.

saskiul said...

CIANURA... e un film pe care l-am uitat imediat ce-am iesit din sala. Asta se-ntampla prin 1978. Actorii? Rebengiuc, Moraru, Banica sr., Iurie Darie etc. nu mai stiu (eu) ce-au jucat. Poate ca nici ei, cei care n-au murit inca. Romantismul si dulcegariile sunt pe val. Dar exista valuri si valuri. Si Beethoven are un fior romantic, Ceaikovski la fel. Si muzica lui Florin Bogardo. Si - in extrema cealalta - manelistii cu textele lor si smiorcaielile lor care-aduna lume fara numar, fara numar. Chestie de...stil, de pregatire sufleteasca pentru a imbratisa un stil sau altul etc. :)

Anonymous said...

Te rog si eu ceva:n-am mai vazut de mai mult timp Meandre si,am inteles ca l-ai avea tu...Daca vrei poate poti sa mi-l dai si mie ca nu l-am...
Mersi.Nicu

saskiul said...

cu mare placere. lasa-mi adresa ta de mail. ti-l trimit prin transfer.sau intra pe skype, unde id-ul meu este saskiul2. ti-l trimit prin skype daca vrei.

Anonymous said...

Dar nu stiu ce este skype!Nu stiu termenul...
Adresa mea de mail este frnndval@yahoo.com

P.S. Poate este mai bine sa-l uploadezi pe un host de upload-filebox.ro este foarte rapid-si sa-mi dai linkurile.E o sugestie.

Anonymous said...

Am primit filmul si l-am descarcat.La sfarsitul saptamanii o sa-l urmaresc din nou,vreau sa fiu foarte pregatit cand fac asta.Multumesc mult de tot,esti dragut.
Numai bine!

Pildit said...

Aseara am vazut 'Reconstituirea' la Studio, in cadrul Galei Top 10 - cele mai bune filme romanesti (dupa parerile unor critici).
Cam asta ar fi topul :

1. Reconstituirea (Lucian Pintilie, 1970)
2. Padurea spanzuratilor (Liviu Ciulei, 1965)
3. Moartea domnului Lazarescu (Cristi Puiu, 2005)
4. 4 luni, 3 saptamani si 2 zile (Cristian Mungiu, 2007)
5. Secvente (Alexandru Tatos, 1982)
6. Nunta de piatra (Mircea Veroiu, Dan Pita, 1973)
7. La moara cu noroc (Victor Iliu, 1956)
8. A fost sau n-a fost? (Corneliu Porumboiu, 2006)
9. Proba de microfon (Mircea Daneliuc, 1979)
10. Croaziera (Mircea Daneliuc, 1981)

Am inteles ca Mircea Daneliuc s-a ofticat ingrozitor ca a iesit abia pe ultimele locuri si a interzis proiectia filmelor sale de pe 9 si 10!! Mi se pare usor incredibil dar se pare ca asta e adevarul.
Sad but true, cum zice Metallica.

'Reconstituirea' mi-a placut, il vazusem acum ceva timp, cind aveam in jur de 13-14 ani, nu mai tineam minte decit faza cu 'De ce-ai dat ma, de ce-ai dat??'.
Finalul nu mi-a placut si chiar nu inteleg de ce trebuia sa se termine asa dramatic.
In rest, filmul e de nota 7-8 (pentru cinema-ul romanesc:)

saskiul said...
This comment has been removed by the author.
saskiul said...

Bravo! Te invidiez pentru ca ai ocazia sa vezi filmele astea zece (ma rog, sapte - exclud cele 3 de dupa 1990) in sala de cinema. Le-am vazut pe "marele ecran" si eu, desigur, la vremea lor, oricum majoritatea inainte de 1990.
Stiam de top. Mi-a trimis Adrian Enescu linkul si l-am tot comentat de atunci.
Personal as inlocui cateva titluri: 432, A FOST SAU N-A FOST, CROAZIERA cu MEANDRE, CONCURS, MOROMETII.
In privinta RECONSTITUIRII, finalul se voia atat de dur si poate ca e bine ca e asa. (Si-n CONCURS e dur, si-n 100 LEI). Nu asta e problema. Stilul lui Pintilie e insa incisiv, poate prea incisiv. Chestie de gust. RECONSTITUIREA este insa un film de top ten ro cel putin 100 de ani de-acum inainte. E mare pacat ca a fost tinut in cutii pana in 1990, ca nu a deschis alte drumuri, ca deschiderile care au urmat (100 LEI, FALEZE DE NISIP etc.) au fost si ele interzise. Eh, se poate glosa mult...
In ce-l priveste pe Daneliuc, reactia lui e tipica. Il caracterizeaza (din pacate).

Pildit said...

Macar filmele lui merita vazute?

In sala aseara a fost si scenaristul - Horia Patrascanu (daca nu gresesc) care povestea ca , la lansare, filmul a rulat fara afis tiparit.

A fost difuzat 2 luni la Luceafarul, operatorul cica era disperat de filmul asta..

saskiul said...

Filmele lui Pintilie? Ce sa zic...Or merita, stiu eu? Oricum, nu toate au nervul din MITICA si BALANTA Eu i le-am vazut si revazut (pe unele le-as revedea inca) si - pentru mine - a meritat, chiar daca nu ii gust limbajul filmic (prefer - din cinematografia romana - pe Saucan, Dan Pita, Veroiu, Tatos, Ciulei, Iliu...)...De gustibus...