Thursday, 25 June 2009

Holy Grail

Dulcea nebunie a Cavalerului Tristei Figuri: dedublarea personalităţii. Asumarea situaţiilor din romanele cavalereşti. Şi – la urmă – trezirea din vis. Revenirea „în fire” – pe patul de moarte - a iscusitului hidalgo de la Mancha declanşează însă o nouă aventură, un nou quest. Sancho îl ademeneşte pe stăpânul său la noi isprăvi. Cum ar veni, prin rotaţie, fiecare om trece prin faza „donquijotească”.

Tot un Don Quijote era, în felul său, şi Parry din The Fisher King (1991). După moartea violentă a soţiei, îndrăgostit încă de ea, trăieşte prin canale şi pe sub poduri, ca homeless. În cotloanele pe unde s-a aciuit a ridicat un altar pentru iubita lui. Acolo îl va întâlni, într-o clipă de disperare, Jack Lucas - omul de radio care îl incitase la violenţă pe psihopatul care i-a ucis nevasta lui Parry. De la acest frumos nebun (care i-a salvat viaţa chiar în clipa când voia să şi-o curme) va învăţa Jack să iubească viaţa cu adevărat, s-o preţuiască pe femeia care-l iubeşte şi mai ales să facă ascultare de cel care, convingător, îi spune: „You are the one”. Filmul lui Terry Gilliam este un basm (post)modern despre prietenia restauratoare, despre nebunie şi despre vindecare. O surpriză plăcută (condimentată după reţeta hollywoodiană) de la cel care, în calitate de co-scenarist, actor şi production designer, lua altădată în răspăr semnificaţia Jertfei, Răstâgnirii şi Suferinţei mântuitoare, punând-o pe note („Always look on the bright side of life”) – vezi Life of Brian (1979).


P.S. The Fisher King Legend begins with the king as a boy having to sleep alone in the forest to prove his courage so he can become king. While he's spending the night alone he's visited by a sacred vision. Out of the fire appears the Holy Grail, symbol of God's divine grace. A voice said to him, "You shall be keeper of the Grail, so that it may heal the hearts of men." But the boy was blinded by greater visions of a life filled with power and glory and beauty. And in this state of radical amazement he felt for a brief moment, not like a boy, but invincible. Like God. So he reached in the fire to take the Grail...and the Grail vanished, leaving him with his hand in the fire to be terribly wounded. Now, as this boy grew older, his wound grew deeper. Until one day life for him lost its reason. He had no faith in any men, not even himself. He couldn't love or feel loved. He was sick with experience. He began to die. One day, a fool wandered into the castle and found the king alone. And being a fool, he was simple-minded. He didn't see a king. He only saw a man alone and in pain. And he asked the king, "What ails you, friend?" And the king replied: "I'm thirsty and I need some water to cool my throat." So the fool took a cup from beside his bed, filled it with water and handed it to the king. And as the king began to drink, he realized his wound was healed. He looked and there was the Holy Grail that which he sought all of his life. He turned to the fool and said: " How could you find that which my brightest and bravest could not?" The fool replied: "I don't know. I only knew that you were thirsty."


Cinema as poetry

Metafora – „o comparaţie prescurtată” (Vendryes), „modul de a visa al umanităţii” (G. Călinescu), „singura care poate da stilului o poartă spre eternitate” (Proust) – este pentru Ortega Y Gasset „cea mai mare putere a omului, învecinată cu vrăjitoria, ca un instrument de creaţie uitat de Dumnezeu în creaturile sale, tot aşa cum chirurgul distrat îşi uită un instrument în trupul pacientului” şi totodată „mai mult decât un mijloc al expreciei, un mijloc esenţial al cunoaşterii”...

...Am urmărit cu Raluca aseară, într-un mini-maraton cinematografic, Dreptate în lanţuri şi Pas în doi. Am avut alături gaşca de la Pătrunsa (plus Diana). Cele două filme ale lui Dan Piţa au ca numitor comun atât muzica lui Adrian Enescu, cât şi pe doi din principalii interpreţi: Petre Nicolae şi Claudiu Bleonţ. Sunt două filme realizate de cineaşti în plină forţă creatoare, deschişi spre experiment, spre metaforă, spre cinema as poetry.