Am ţinut să revăd The Sound of Music,inspirata punere în scenă a Simonei Vintilă de la Deutsches Staatstheater din oraş. Pe lângă muzica (Richard Rodgers) şi versurile (Oscar Hammerstein II) binecunoscute din celebrul hithollywoodian al lui Robert Wise (cu Julie Andrews şi Cristopher Plummer) din 1965, unul din acele filme ce fac deliciul copilăriei, montarea TGST atrage prin conducerea muzicală (orchestra TGST şi o parte din orchestra Operei de Stat Timişoara) jazzy a lui Petru Oschanitzsky. Decorurile Getei Medinski şi costumele lui Traian Zamfirescu sunt şi ele classy. Interpretarea nu depăşeşte zona operetei, dar nici nu-şi propune altceva. Dintre toate vocile parcă se distinge Dana Borteanu (Maica Stareţă). Iar povestea – un fel de fairy tale – este mereu emoţionantă. Înţelepciunea şi dreapta socotinţă a lui Mother Superior, emană jovialitate şi o credinţă puternică în căutarea menirii personale, fără pretenţia de a deţine reţeta de fericire – aceeaşi pentru toţi oamenii. „Mănăstirea nu e o ascunzătoare” îi spune Maica Stareţă novicei nărăvaşe care – pentru o vreme – îşi impune să fugă de chemarea dragostei, revenind la mănăstire. În engleză (în original), îndemnul ei sună aşa:
Climb every mountain, search high and low Follow every by way, every path you know Climb every mountain, ford every stream Follow every rainbow, till you find your dream A dream that will need, all the love you can give Everyday of your life, for as long as you live Am stat pe o treaptă, lângă Costel, ca să-i şoptesc pe scurt replicile (spectacolul, vorbit şi cântat în germană, a avut supratitrare electronică în română), iar apoi am fost toţi cinci la Vaporul, unde Călin Bârcean a avut - împreună cu Nicu Alifantis – un recital pe care nu am dorit să-l ratăm. Şi a meritat. Astfel, din sala dichisită a TGST am ajuns – în mai puţin de zece minute – în localul de pe malul Begăi, unde am savurat, vreme de trei ceasuri, cântări nostalgice folk pe versuri de Nichita Stănescu, Esenin, Adrian Păunescu, Alexandru Andrieş, George Bacovia, Radu Stanca, Geo Bogza. Am reascultat şi-am fredonat în rând cu tot publicul, hit-uri ca: Emoţie de toamnă, Balada blondelor iubiri, Umbra, Balada dromaderelor, Balada destinului, Floarea soarelui, Piaţa Romană nr.9, Aproape linişte, Sonet shakespearian,Rar, Decembre etc. Theodor a rezistat eroic până after midnight.
Duminică, dis-de-dimineaţă a trecut pe la noi amicul Ionuţ M., stabilit acum la Bucureşti. Am povestit despre spectacolele de teatru şi film care ne-au bucurat în ultima vreme şi despre ultimele noastre lecturi. Când să ieşim din bloc, pe la zece, ne întâlnim cu Paul P. (Nae), care - bucureştean şi el de câţiva ani - a trecut să ne dăruiască un volum ilustrat cu nişte din Macedonia pe care tocmai le-a vizitat.
La prânz, după slujbă, cuvântul de învăţătură tălmăcea înţelesul învierii fiului văduvei din Nain. Şi, ca bonus, un strop de mustrare pentru cei care ignoră dictonul „morţii cu morţii, viii cu viii”, dovedind prin aceasta prea puţină consideraţie faţă de credinţa în înviere. Sigur, învierea „omului din om”, trezirea la viaţă (la îndelung amânata „viaţă duhovnicească”) a „omului nou” – prin plângerea păcatelor proprii fără număr, fără număr - este foarte importantă şi nu se cade s-o minimalizăm ori s-o uităm. Totuşi, parcă lacrimile celor ce-şi plâng morţii (rude, prieteni, cunoscuţi etc.) nu mi se par condamnabile. Ele au în vedere ceva, până la urmă, omenesc: gândul că atunci, la îngropăciune, îţi iei adio (adică, dacă ne gândim bine, à Dieu)de la o fiinţă dragă. (Că această durere se poate exprima într-o gamă variată de stări, e şi asta adevărat.) În acest sens mi se pare cu totul firesc să îţi plângi omul care s-a prăpădit…
Imediat după terminarea Liturghiei a început emisiunea Simonei de la West City Radio. Ştiam că-i are invitaţi pe Ionuţ şi pe Costel – dascălii lui Theodor. Aşa că am ţinut să fim pe fază. Au vorbit despre deficienţele de vedere, despre integrare (cu referire directă la liceul de specialitate unde profesează ei), despre prejudecăţile oamenilor faţă de minorităţi, despre voinţa de a te autodepăşi (justificată şi încununată pe deplin în cazul lui Costel), despre importanţa de a te ocupa cu dragoste de cei care – mai mult şi în alt fel - au nevoie de ocrotire, de iubire. Spre final, Simona împreună cu invitaţii ei ne-au dedicat – lui Theodor, Ralucăi şi mie – o melodie. Au ales piesa lui Nicu Alifantis (pe care o reascultasem live cântată de muzician la Vaporul), Ce bine că eşti. Chiar dacă era un remix (eu prefer varianta originală - orchestrată inteligent şi sensibil de Doru Căplescu în volumul Piaţa Romană nr.9, în 1988 – dar Costel, care-mi ştie preferinţele, mi-a spus că nu era de găsit în fonoteca de la West City Radio), ne-a mers la inimă. Cât de săracă ar fi viaţa dacă nu ai avea de la cine să auzi sau cui să spui: Ce bine că eşti!...
BIEFF 2024: Cinema-ul a murit, traiasca cinema-ul
-
consemnat de Luiza Alecsandru
La Timișoara wekeendul 11-13 octombrie a fost încărcat cu evenimente, mai
ceva ca-n anul Capitalei Culturale. Timișorenii a...
Hello world!
-
Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then
start writing!
The post Hello world! appeared first on Orthodox Christianity.
Alina-Maria Dumbravă Roetzer
-
Născută în 1980 la Bucureşti, Alina-Maria Dumbravă (căsătorită Roetzer) ia
primele lecţii de pian la vârsta de 5 ani, descoperind pe parcursul Şcolii
de ...
Ilf & Petrov by Matyas & Bandi
-
Teatrul, chiar și atunci când e jucat într-o limbă care nu îți e familiară,
poate fi un prilej de profundă uimire și încântare. Cu condiția să fie
Teatru...
-
*Chameleon* (Marcus Mizelle, USA, 2019)
[image: Image result for chameleon movie 2019]Drawing on the conventions of
crime/thriller genre, and deploying en...
The Sacrifice (1986) A Film by Andrei Tarkovsky
-
"In Andrei Tarkovsky’s *The Sacrifice*, the distance from hope to despair
is a short jump—a chasm crossed with the help of something so immediate as
a te...
„Dacia, dragostea mea”. Istorie prin parbriz
-
Click pe imagine pentru a vedea filmul! *Disponibil pe platforma gratuită
Cinepub, „Dacia, dragostea mea” (2009) este un documentar care rememorează
câte...
Adresă nouă: www.mihailneamtu.org
-
Pentru cei care doresc să vadă prelungirea antreprenorială și culturală a
acestui vechi blog, vă rugăm să poftiți la adresa:
http://www.mihailneamtu.orgPos...
Curs de cinematograf (1932)
-
Numele lui D. I. Suchianu în promenada timpului înceţoşat de grabnice
mediatizări efemere sau îmbibat de subiecte bombastice, are mici şanse să
mai fie c...