Raluca e, en fin, acasă. A ajuns pe la 4 p.m., cu desaga plină de lucruri şi amintiri dintr-o lume - pentru noi - exotică, bizară. La urma urmei, orice călătorie este o ieşire din peştera în care am crescut sau am fost forţaţi să creştem. Iar gradul de îndoctrinare (asemenea mitului platonic) se regăseşte în rezistenţa pe care o opunem la nou, la „altceva”, în cerbicia cu care vrem să revenim – neschimbaţi – la poziţia noastră de spectatori încremeniţi ai unor înşelătoare lumini şi umbre pe zidul peşterii noastre.
Sunday, 20 April 2008
Close encounter of the third kind
Funky Synthesizer
Unul din subiectele asupra cărora nu am reuşit niciodată să cădem de acord a fost muzica electronică. Pentru el orice atingere a clapelor de synthesizer compromitea muzica. Distrugea feeling-ul, instaurând o stearpă mecanică în armonii. În zadar încercam să-i spun că sintetizatorul este şi el un instrument între altele pe care orchestra a început deja să-l incorporeze în structura ei. I couldn’t win. Tot cam în acei ani aveam să descopăr şi eu sound-ul electronic, prin piesele lui Isao Tomita, Vangelis sau Jean Michel Jarre ce fuseseră transmise la radio sau TV: am fost cucerit. Apropierea de muzica lui Adrian Enescu mai apoi, de personalitatea sa m-au ajutat enorm să înţeleg că muzica e bună sau proastă - abia după aia urmează clasificările (simfonică, operă, camerală, jazz etc.). Forţa exemplului a fost copleşitoare – Adrian Enescu fiind un „compozitor în evantai”, care a compus şi muzică simfonică, şi jazz, şi camerală şi muzică de film şi rock şi uşoară etc. De aceea, când mai aud în jur teorii cum că muzica electronică nu e muzică mă simt cumva nedumerit. Dar după scurt timp îmi spun: poate e chestie de gust, de sensibilitate formată într-un anume fel, de controlul asupra propriilor prejudecăţi (care în general scapă oricărui control), de voinţa de a te deschide spre Muzică şi Frumos. Şi atunci, dacă această voinţă există, nu mai are cum să nu-ţi placă sound-ul jazz, muzica progresivă ori electronică.
Pacea florilor