
În vâltoarea unor circumstanţe ostile, personajul principal (un pedagog suplinitor la o şcoală de corecţie rău famată, cu elevi recalcitranţi) reuşeşte să rămână om. Mai mult, izbuteşte să-i facă, din aparente brute, oameni pe (cel puţin) câţiva din elevii acelei şcoli, iar unul dintre ei ajunge chiar un dirijor de succes. Tactul şi îndelunga răbdare a acestui pedagog, profunda cunoaşterii a sufletului de copil/adolescent, încăpăţânarea de a nu vedea în ei ceea ce pare că sunt, ştiinţa de face să iasă la lumină – din sufletele lor chinuite - bunătatea, bucuria şi ... recunoştinţa au, în filmul lui Cristophe Barratier, un singur nume: Muzica. Pedagogul-Pygmalion este, de profesie, dascăl de muzică. Prin muzică (corul de copii pe care-l organizează) reuşeşte să „exorcizeze”, să lupte cu răul (instinctele de turmă ale elevilor, rigiditatea şi violenţa directorului, suspiciunea colegilor-dascăli etc.) şi să facă binele, atunci când cel mai la-ndemână era – datorită infernului din şcoală - să răspundă cu rău la rău, să se înrăiască şi el.
O dată mai mult, Orfeu are dreptate: prin muzica, fiarele (sau oamenii care se comportă asemenea fiarelor) pot fi îmblânzite. Cu o condiţie: „dirijorul” trebuie să ştie ce vrea, să nu te lase „furat de piesaj” şi să meargă până la capăt – reţetă valabilă, most likely, în toate.