
Thursday, 14 August 2008
Urban capella

Aseară, fiul meu

(Lucian Avramescu)
Doamne Dumnezeule, mi-e sângele palid
şi nu se mai aprinde, e ca un umed chibrit
defilez prin mine însumi ca un general învins
se pare că la cei treizeci şi ceva de ani am obosit
la roata de noroc a întâmplărilor mă simt tot mai singur
în mijlocul unei mulţimi
aud tic-tac-ul încet al sângelui meu
nimeni nu-mi observă respiraţia pietrificată
recele plămânilor minereu
aseară, fiul meu a scris primele versuri
„umanitatea – spune el – are aripile amputate,
stelele stau în genunchi pe plita cerului
iar un pescar pescuieşte
tristeţile omeneşti în legitimitate”
fiul meu a început să scrie aşa cum ai descoperi
iubirea – brusc, tandru, rebel şi fără canoane
la cei zece ani ai săi mi se pare cumplit de matur
versurile sale sunt frumoase şi deloc diafane
foloseşte cuvinte pe care nu le-a folosit niciodată
vorbele, ca o grindină, cad în poemele lui
dacă, Dumnezeule, nu i-aş fi tată
m-aş lăuda că va avea un destin literar
cum râvnesc destui
mi-e sângele, iată, prin vene mai palid
nu se mai aprinde,
e ca un umed chibrit
şi mă bate o bănuială dulce-amăruie
că am îmbătrânit
(din volumul Bună seara, iubito, partea a III-a: Ce sunt oamenii?, Ed. Eminescu, 1987)
Monday, 11 August 2008
Ochi de urs


Că asceza minţii e anevoios de împlinit o spun dintotdeauna cei care au încercat s-o practice. O spune, tot de la Frăsinei, şi monahul Valerian (ex-actorul Dragoş Pâslaru), care – vorbind despre vizionarea de filme la mănăstire - a recunoscut ce efecte devastatoare poate să aibe imaginile-clip din ziua de azi asupra minţii celor care se ostenesc să le cureţe de orice fel de imagini. Să îţi propui practicarea rugăciunii inimii şi să te laşi electrizat de ritmurile şi sonorităţile Cabaretului poate fi, parafrazând unul din filmele care l-au avut ca interrpet principal pe actorul-monah de la Frăsinei, un flirt riscant, o joacă fatală cu „ochiul de urs”, de pe urma căreia - dacă scapi teafăr – te poţi cu greu tămădui – contrar celor afirmate de Sally - doar sitting alone in your room, ocupându-ţi timpul cu cartea (atunci când, asemenea personajului din Zapping, te-a electrocutat supradoza – halucinantă, bulversantă, demonizantă - de imagini) şi cu mătura (semn al ostenelii fizice). Revenind la cele spuse de Pr. Vlasie referitor la „transferul de personalitate”, numai cerul cunoaşte preţul plătit de Liza Minnelli - un artist ce trăieşte on the edge - pentru pactizarea cu filozofia de viaţă a personajului de film care i-a adus notorietatea.
Undeva mai la est de România, în ţinuturile Georgiei se moare pe capete. For some, life is a cabaret; for others, life is - literally - a battlefield. Presa vorbeşte de aproape 2000 de morţi după ultimele bombardamente. Euforia vărsării de sânge – zăngănitul de arme din cuvintele oamenilor nu prevesteşte nimic bun - a trecut, temporar lucrurile s-au mai liniştit, morţii au fost îngropaţi, iar acum se aşteaptă următorul act. Încă nu se ştiu prea multe despre its date & location. Aici, pentru că in the skies nu mai sunt taine.
Sunday, 10 August 2008
Reunion

Este mare lucru să-ţi asumi o familie numeroasă, însă o grozăvie şi mai mare e să o păstrezi alături de tine până în ultima clipă, până la ultima suflare. Şi să te muţi la cele veşnice cu demnitate. Scena despărţirii de tată, descrisă de amicul meu englez (pe care l-am cunoscut în vara trecută, când am fost în Albion cu un proiect organizat de şcoala mea, la Plymouth), mi-a amintit brusc de secvenţa de început din Zemljia (Pământ) de Dovjenko, în care un rus bătrân cu barba albă îşi dă duhul printre ai săi, înconjurat de mormane de mere (cu care se vor hrăni ulterior şi Paradjanov – în Umbrele strămoşilor uitaţi - şi Tarkovski – în Copilăria lui Ivan) şi de un copilaş pe care îl priveşte cu duioşie. Poezia acestei secvenţe îl va hrăni, peste şi mai mulţi ani, şi pe creatorul videoclipului Return to Innocence din repertoriul Enigma. Cele descrise de Stuart mi-au mai amintit de Les invasions barbares, filmul tragi-comic al lui Denis Arcand, şi de A şaptea pecete a lui Bergman, cu neuitatul dans final al personajelor, împreună cu...„cel cu coasa”, care câştigă mereu la jocul de şah.
De curând am revăzut Umbrele soarelui şi am regăsit acelaşi pattern: relaţiile de familie (dintr-o altă familie numeroasă). Filmul lui Veroiu – cu plaja lui sonoră (Adrian Enescu) din zona Vangelis-Jarre, cu imaginile electrizante (Anghel Decca), cu chipul lui Dragoş Pâslaru, al Anei Ciontea şi al Leopoldinei Bălănuţă, cu – last, but not least – cuminţenia personajelor interpretate de ei, este copleşitor şi, pour moi, dureros de dulce prin mesaj: reîntregirea familiei.
Saturday, 9 August 2008
A Pygmalion and his choir

În vâltoarea unor circumstanţe ostile, personajul principal (un pedagog suplinitor la o şcoală de corecţie rău famată, cu elevi recalcitranţi) reuşeşte să rămână om. Mai mult, izbuteşte să-i facă, din aparente brute, oameni pe (cel puţin) câţiva din elevii acelei şcoli, iar unul dintre ei ajunge chiar un dirijor de succes. Tactul şi îndelunga răbdare a acestui pedagog, profunda cunoaşterii a sufletului de copil/adolescent, încăpăţânarea de a nu vedea în ei ceea ce pare că sunt, ştiinţa de face să iasă la lumină – din sufletele lor chinuite - bunătatea, bucuria şi ... recunoştinţa au, în filmul lui Cristophe Barratier, un singur nume: Muzica. Pedagogul-Pygmalion este, de profesie, dascăl de muzică. Prin muzică (corul de copii pe care-l organizează) reuşeşte să „exorcizeze”, să lupte cu răul (instinctele de turmă ale elevilor, rigiditatea şi violenţa directorului, suspiciunea colegilor-dascăli etc.) şi să facă binele, atunci când cel mai la-ndemână era – datorită infernului din şcoală - să răspundă cu rău la rău, să se înrăiască şi el.
O dată mai mult, Orfeu are dreptate: prin muzica, fiarele (sau oamenii care se comportă asemenea fiarelor) pot fi îmblânzite. Cu o condiţie: „dirijorul” trebuie să ştie ce vrea, să nu te lase „furat de piesaj” şi să meargă până la capăt – reţetă valabilă, most likely, în toate.
Friday, 8 August 2008
Orfeu

Cu Pr. MS am depănat amintiri legate de filme şi actori. Astfel, mi-am amintit cum, în penultima zi a anului 1983, aveam să vin până la capătul oraşului (aşa mi se părea atunci), la cinematograful „Muncitoresc Freidorf” (peste drum de unde stă Pr. RN) – după 1989 devenit hambar sau depozit – pentru a vedea, a n-a oară, Actorul şi sălbaticii.
De la Pr. RN am plecat cu un film (transpus de pe video pe DVD): Umbrele soarelui, de Mircea Veroiu (filmat în 1986 şi difuzat pe ecrane în 1988). Puţini ştiu că, acest ultim film realizat de Veroiu în România (înainte de a fugi în occident şi de a reveni în ţară, după 1990, când a mai regizat alte trei filme, toate mediocre) a fost sabotat, unele cadre au fost refilmate etc. - la urma urmei, contează ceea ce se vede pe ecran, contextul epocii, culisele filmării şi intervenţia cenzorilor interesează prea puţin. Dar, în ceea ce se vede, există încă destule prilejuri de încântare a privirii şi auzului. „Vinovaţi” sunt, mai ales, actorii (Dragoş Pâslaru, Ana Ciontea, Leopoldina Bălănuţă, Ecaterina Nazare), compozitorul (Adrian Enescu), directorul de imagine (Anghel Deca – a fugit şi el în occident, înainte ca filmul să iasă, astfel ca numele său nici nu figurează pe generic; numele lui Veroiu, care a plecat probabil după scrierea genericului, a rămas în end titles), ce dau viaţă unei poveşti impresionante - gen Spoorloos, sau Tini tabutykh predkiv – în viziunea regizorală a celui care a semnat, între altele, Nunta de piatră, Duhul aurului, Dincolo de pod, Semnul şarpelui, Să mori rănit din dragoste de viaţă, Sfârşitul nopţii, Adela. Orfeu, dar şi madlena proustiană (convertită în flashback-uri luminoase şi dureros de frumoase) sunt acolo. Filmul este un nostos, o nostalgie, pentru că „drumul înapoi” prin memoria involuntară e dureros, iar atmosfera apăsătoare: personajului principal, căruia îi este ucisă tânăra soţie (ce poartă în pântec pe pruncul lor) de un bivol nărăvaş (care o împunge cu coarnele în burtă, în timp ce îi dădea de mâncare), continuă să o vadă aievea pretutindeni, aşa cum continuă să vadă obsesiv (în imaginaţia sa) coarnele bivolului (echivalentul „ochiului de urs” din filmul lui Stere Gulea după nuvela sadoveniană, în care tot Dragoş Pâslaru juca rolul principal). Imagini şi sunete dibaci editate şi de o rară frumuseţe compun acest painful journey (pentru care se potrivesc de minune versurile hit-ului pop al lui Nicu Alifantis, Dacă tu ai dispărea) ce marchează ultimul film bun - chiar dacă imperfect şi inegal - din creaţia lui Mircea Veroiu.
Wednesday, 6 August 2008
To & fro

Tuesday, 5 August 2008
A car passed away

Monday, 4 August 2008
MY TOP TEN FILM RO post-1990







Zapping (2000, Cristian Mungiu)
Balanţa (1991, Lucian Pintilie)
O vară de neuitat (1994, Lucian Pintilie)
E pericioloso sporgersi (1993, Nae Caranfil)
Occident (2002, Cristian Mungiu)
Moartea domnului Lăzărescu (2006, Cristi Puiu)
Patul conjugal (1992, Mircea Daneliuc)
Rămânerea (1991, Laurenţiu Damian)
Fii cu ochii pe fericire (1999, Alexandru Maftei)
Şobolanii roşii (1991, Florin Codre)
Santa 4ever

Mă întreb ce ortodoxie a profesat Karadzic sub noua identitate - vreme de 13 ani, cu barba-i firoscoasă de Santa Claus drept paravan, psihiatrul politician a fost angajatul unei clinici private, până când, deconspirat – se pare - de un alt politician co-naţional (homo homini lupus) implicat în operaţiunile sângeroase de „purificare etnică” din Bosnia, a fost arestat de poliţia sârbă. Evident, spre jubilaţia bosniacilor, care au ieşit în stradă să-şi exprime satisfacţia pentru recenta captură.
Sunday, 3 August 2008
Austrian holiday 008























Summer holiday, part deux - part one being the Greek experience. N-am mai călătorit cu trenul de un an. Gara din Timişoara e în aceeşi stare deplorabilă (la fel e şi gara din Arad). Îşi trăieşte, probabil, ultimii ani de agonie înaintea iminentei renaşteri şi modernizări finanţate – cum altfel? – de fonduri UE. Majoritatea garniturilor de tren sunt învechite, soioase, respingătoare. Nu şi pentru navetiştii sau călătorii de ocazie, care - nevoiţi să apeleze la serviciile (serviciile?) CFR – nu fac mofturi şi îşi spun că merge şi-aşa. Venită parcă dintr-o altă galaxie, „Săgeata albastră” (noua garnitură feroviară, fabricată după chipul şi asemănarea modernelor trenuri de călători din ţările industrializate ale Europei) îşi adună şi ea călătorii care – se vede de la o poştă - au alt look şi par desprinşi dintr-un alt film. Din păcate, în România acel „film” – încă - nu rulează în main stream, astfel că cei dornici să-l urmărească şi să-l trăiască trebuie să se mulţumească doar cu aceste secvenţe răzleţe, „piratate”. Noi am călătorit – până la Budapesta – singuri în compartiment, într-un vagon jegos dintr-un tren normal. În capitala ungară (prima poartă spre occidentul civilizat) am urcat într-un alt tren până la Munchen. Altă viaţă, deşi – nota bene – aceeaşi clasă a doua. De unde se vede că unitatea de măsură pentru ceea ce oferă clasa a doua diferă sensibil în Ungaria faţă de România. Şi – e drept – faţă de...Cuba, India sau Coreea de Nord, dar asta este o altă poveste. În noul compartiment am călătorit alături de două austrice distinse. În vagon cu noi erau nişte tineri care-au ţinut-o într-un chef şi-o vociferare non-stop până după miezul nopţii, când i-a răzbit somnul. Cam atunci am adormit şi noi. Pe Theodor însă l-am culcat pe la 9.
Ziua întâi
Ziua a doua
Ziua a treia
Cina (în şase) s-a întins pe aproape trei ceasuri în restaurantul hotelului Hubertus, unde sunt cazaţi Gabi, Nicoleta & Andrei. Până vine mâncarea stau în faţa computerului – extrem de slow - din salonul de lângă recepţie. Apuc să-mi verific mailul şi aflu că în lume o mireasă din Caraibe a fost împuşcată mortal. Ştirea e top story în play list-ul de news de pe Yahoo. Din Bucureşti amicul cinefil IM îmi scrie că Faleze de nisip – pe care la-a văzut pentru prima oară deunăzi, la cinemateca Eforie – i s-a părut uluitor. Păcat, îmi spun, că puterile (sau poate inspiraţia, starea „de graţie”) au secat la regizorul Falezelor la numai doi ani după aceea (în 1985, când avea să termine ultimul său film important şi...uluitor: Pas în doi).
Ziua a patra
Ziua a cincea
Cerul a fost – ca de fiecare dată până acum – înnorat la primele ore ale dimineţii, însă pe la 9 s-a înseninat. Am luat bus-ul două staţii, apoi am mers vreo trei-patru ceasuri până am ajuns la o cabană. De acolo am văzut în zoom in (se zăreau şi de la poalele munţilor, de unde am început să urcăm) câţiva versanţi – cei mai semeţi – ai Alpilor, pe care zăpada nu se topise. Stâncile şi pădurile risipite pe munţii din vecinătatea cabanei la care am servit prănzul erau brăzdate de zeci de cascade. Am stat vreo jumătate de ceas cu Theodor pe o piatră lată pe malul unui pârâu. Cum eram la bustul gol i-am simţit palma plimbându-se pe spate, pe piept, pe braţe; am înţeles că este felul său – unic şi personal – de a privi, de a simţi (stricto senso) realitatea – apart from hearing, of course. La întoarcere n-am mai venit pe jos, ci am luat un fel de maxi van. Radioul local a transmis - în timp ce cuprindeam cu privirea peisajele ce le întâlnisem cu câteva ore mai devreme, la urcare – hit-ul lui Genesis, Jesus He Knows Me. Spre seară norii s-au adunat iar şi au cernut ploaie.
Speaking of Jesus, pe care-l văd pe aici (suntem într-o regiune catolică) reprezentat peste tot – pe străzi şi chiar în vârful munţilor, în preajma cabanelor sau pe poteci umbrite de pădure - răstâgnit pe cruci din lemn, din diferite alte materiale etc.. Primesc pe mail un off-line message de la amicul FD – un link spre un articol (pe care îl citisem şi eu mai demult) apărut în presă la câteva zile după izbucnirea scandalului mediatic provocat de IPS NC, atunci când s-a cuminecat – lovit brusc de sindromul emo – la inaugurarea unei biserici greco-catolice proaspăt plantate în Timişoara. Mitropolitul Ardealului declara într-un interviu că ortodocşii trebuie să aştepte cu răbdare eventuala unire cu romano-catolicii, că trebuie avut respect reciproc blah-blah. Întrebat fiind de reporter cum comentează gestul lui IPS NC, Mitropolitul oportunist (the other side of the same coin to me) zice batjocoritor şi resentimentar că NC „a confundat Sfânta Împărtăşanie cu un borş de urzici”...Cam la această cotă se poartă şi se manifestă respectul inter-confesional, atunci când nu există pur şi simplu o indiferenţă teologică flagrantă – gen wishy-washy - faţă de aspectele dogmatice ale celorlalte confesiuni / religii. Jonathan Swift avea dreptate: „Avem suficientă religie ca să ne urâm unii pe alţii.” Şi, nu mai puţin, Nietzsche, care - în stilu-i emfatic - mărturisea că, de fiecare dată după ce a dat mâna cu un om religios, simţea nevoia imperioasă să se spele pe mâini.
Ziua a şasea
În două rânduri am fost la piscina de la Hubertus – admirabil amenajată, în stil „rustic”, wilde – unde am simţit nevoia să profit cât mai pot de priveliştea pe care mi-o oferă staţiunea – elegantă, curată, civilizată, încadrată de lanţurile lmpădurite şi, pe alocuri, înzăpezite, ale Alpilor - în care mă aflu, înainte de întoarcerea acasă şi de relntâlnirea cu aceleaşi decoruri grim (pestriţe, uniforme şi cenuşii). Când ne-am întors la cabană am deschis televizorul la CNN, unde am aflat – între altele – despre căsătoriile „catolice” trendy în Japonia zilelor noastre (în care este angajat un laic pe post de preot, fiindcă japonezele vor să poarte wedding dress la nunta lor şi pentru că o scurtă predică – chiar venind din partea unui impostor pe post de popă ce ţine Biblia-n mână – dă mai bine la atmosferă decât sobrietatea unei căsătorii budiste sau oficiate la primărie), despre inflaţia de musulmani în talk show-urile de la CNN (unii, pare-se, victime ale purificării etnice de la mijlocul anilor 90 din fosta Iugoslavie) ce îl condamnă unanim pe Karadzic, ca şi cum numai sârbii ar fi omorât cu bestialitate mii de musulmani, iar musulmanii bosniaci ar fi curaţi ca lacrima.
Ziua a şaptea
Ziua a opta
La întoarcere am schimbat două autobuze şi patru trenuri, cu un stop over de opt ceasuri în Munchen. În burgul german ne-am dat pe strasse şi am hoinărit prin magazine. Am luat câte ceva pentru Theodor (hainele şi toate cele sunt adesea mai ieftine ca în minunata noastră ţărişoară): o cămaşă, un dublu CD cu Arta fugii şi, de la un magazin specializat în vânzarea unor produse din lemn, un joc numit Moara pentru nevăzători şi un crucifix. Drumul înapoi – oare de ce? – ni s-a părut mult mai lung, mai obositor. Din Budapesta am urcat în aceleaşi vagoane jegoase şi în compartiment cu noi am dat peste şase adolescenţi vlăjgani ce se credeau deja proprietari pe locurile ce fuseseră rezervate pentru noi. Ştiau puţină engleză, cât să ne trimită - culmea, ei pe noi! - la dascălul lor (erau în cantonament de rugby sau cam aşa ceva) pentru clarificarea situaţiei. Când i-am cerut unuia dintre ei să vină cu mine la profesorul lor despre care spunea că are biletele, ne-a răspuns în doi peri că nu ştie unde e. După câteva minute, un domn din comportamentul alăturat a fost cel care ne-a abordat şi s-a oferit să ne dea un loc pentru Theodor. I-am spus că avem trei locuri rezervate. Atunci, împreună cu o doamnă din acelaşi compartiment, a început să le explice ceva puştilor în maghiară şi în cele din urmă ne-au eliberat trei locuri şi jumătate din spaţiul pentru bagaje. Scuzele şi le-au cerut aceşti oameni, nu şmecheraşii „în pantaloni strâmţi şi soioşi”, care ne ocupaseră locurile şi cărora a trebuit – vreme de trei ore – să le suportăm pălăvrăgeala şi play list-ul zgomotos din m3 player-e. N-am mai zis nimic; m-am gândit că e mai bine să nu mă smintească îndrăzneala şi purtarea lor unfair. La urma urmei, dascăl fiind, am nevoie să mă reobişnuiesc cu felul rebel de a se purta al tinerilor, cu râsul lor zgomotos, cu aroganţa lor etc. Din toamnă începe un nou „campionat” şi trebuie să mă prezint pregătit.
Vremea e mereu frumoasă, semnele civilizaţiei în vădită criză, pe măsură ce am lăsat în urmă Germania. Aproape insesizabil în Austria, deja evident în Ungaria. Iată, fumatul în gara Budapesta – spre deosebire de gara din Munchen - este permis, ceea ce înseamnă că spaţiul dintre şine, peroanele etc. sunt transformate zilnic în locuri de depozitare pentru chiştoacele de la ţigări – specia fumătorilor care să-şi arunce mucurile de ţigară la coş pare că nu s-a inventat încă. Dar călătoria de la vest la est reprezintă – dacă îi dăm dreptate Pr. Rafail Noica – şi despărţirea de fetele râzgâiate şi apropierea de smerita Cenuşăreasă. Asta dacă avem răbdarea şi discernământul s-o dezbrăcăm pe Cenuşăreasa de azi (starea duhovnicească în care se află România şi Răsăritul creştin, în general) de straiele împopoţonate ale surorilor sale răsfăţate şi rele (care ar închipui, vezi doamne, Apusul apostat), pentru a ajunge la „comoara cea de mare preţ” ce s-ar afla decât şi numai în această femme douce ce „tace şi face”. Cum? Încăpăţându-se să stăruiască în „dreaptă închinare şi dreaptă purtare", într-o vreme când zeul lumii de azi este the almighty relativism.
Friday, 25 July 2008
Everything old is new again

Thursday, 24 July 2008
A countess vs. a country priest

P.S. The priest jots down in his diary: “I had to leave immediately thereafter for Dombasle and arrived home very late.
Necuvintele





Mă gândesc la câteva filme: Nazarin, Le journal d’un curé de campagne, Ugetsu Monogatari, Nunta de piatră şi, above all, opera completă a lui Tarkovski. Ce au ele ca numitor comun? Dincolo de profesionalism, există în ele o oază de înţelepciune care grăieşte aşa: atunci când ţi se pare că ai aflat care e adevărul, trebuie să te aştepţi la nenumărate încercări (ispite) pe care se cuvine a le primi cu sufletul pregătit, whatever the cost. Tarkovski ar spune că este vorba de o stare numită demnitate, pe care atunci când nu o (mai) are, omul se zdrobeşte, iar atunci când o are, se păstrează ca om. Şi încă ceva: cu totul remarcabilă e muţenia acestor filme, sau măcar concentrarea la maximum a limbajului. Cu atât mai mult sare în ochi esenţializarea cuvântării, cu cât vremurile în care trăim sunt sufocate de risipire, de împrăştiere fără noimă, de lipsă de măsură şi discernământ în alegerea cuvintelor - o adevărată babilonie sonoră, o aglomerare pestriţă de words, words, words signifying nothing, nothing, nothing...