Sunday 30 March 2008

Naked

De la prima privire aruncată asupra lucrării lui Dan Voinea (care, trebuie să recunosc: m-a surprins şi m-a încântat) mi-am amintit de Iov: „Gol am ieşit din pântecele mamei mele şi gol mă voi întoarce în pământ! Domnul a dat, Domnul a luat; fie numele Domnului binecuvântat!
Un trup gol se încovoaie spre a se curăţi de imală şi de sânge, la un robinet. Cromatica, formele, accentele par decupate din compoziţiile shocking semnate de Francis Bacon. Amestecul de culori vine dinspre Bacon, însă lucrarea dă sentimentul că are un centru de greutate (şi un caracter) personalizat, bine definit. Strigătul – atât de prezent în pânzele „furioşilor” (Munch, Bacon) – este aici mai degrabă implozie. Revolta pare întrecută de smerire, de umilire (= apropiere a privirii de humus, de lut, de pământ).
Al cui este trupul zvelt care caută, încovoindu-se, să se cureţe, să se primenească? Poate fi al unui Stavroghin (eroul dostoievskian al Demonilor) cuprins de ruşine (pe aceeaşi linie dostoievskiană, personajul Kris Kelvin, din Solyaris-ul tarkovskian spunea că „ruşinea va salva omenirea”), pentru că nu ne este prezentat chipul său, spre a face cunoştinţă „faţă către faţă”, dar poate fi şi al lui Bruce Willis (ce îl interpretează, în Pulp Fiction, pe boxerul cu o vigoare trupească neobişnuită, mereu on the road).
Desprins, oricum, din lumea „depravată” a lui Dostoievski şi Tarantino, acest tough guy zdrelit nu dă senzaţia că aleargă à bout de souffle – dimpotrivă. Artistul îl surprinde aproape încremenit, cercetându-se parcă în tăcere, luându-şi răgazul binemeritat al unei respirări tihnite, al unui tainic dialog cu sine. Răsplata „ieşirii din cursă” (din goana care duce la risipire) pare că vine şi din baia de alb care-l învăluie, din fâşiile imaculate ce-i brăzdează trupul, îndepărtând părţile impregnate de sânge şi noroi. Aceeaşi lumină albă pare să-i coboare până-n palme. Nuanţele livide ce încă i se mai zăresc pe braţe par trecătoare. Biruitoare stau să se arate lumina şi albul, adică transfigurarea.

No comments: