Wednesday, 21 November 2007
Materialism, scepticism, izolationism, plictiseala
Sleep & Death
Franz Kafka: “Don Quixote's misfortune is not his imagination, but Sancho Panza.”
K lumea
Cu aproape un veac şi jumătate în urmă, Eminescu se întreba, tot retoric, unde sunt valorile de altădată - „poeţi ce-au scris o limbă, ca un fagure de miere”. Ce vede Eminescu în jur? Iată:
„Simţiri reci, harfe zdrobite,
Mici de zile, mari de patimi, inimi bătrâne, urâte,
Măşti râzânde, puse bine pe-un caracter inimic;
Dumnezeul nostru: umbră, patria noastră: o frază;
În noi totul e spoială, totu-i lustru fără bază;
Voi credeaţi în scrisul vostru, noi nu credem în nimic!
Noi? Privirea scrutătoare ce nimica nu visează,
Ce tablourile minte, ce simţirea simulează,
Privim reci la lumea asta - vă numim vizionari.
O convenţie e totul; ce-i azi drept mâine-i minciună;
Aţi luptat luptă deşartă, aţi vânat ţintă nebună,
Aţi visat zile de aur pe-astă lume de amar.
"Moartea succede vieţii, viaţa succede la moarte",
Alt sens n-are lumea asta, n-are alt scop, altă soarte;
Oamenii din toate cele fac icoană şi simbol;
Numesc sunt, frumos şi bine ce nimic nu însemnează,
Împărţesc a lor gândire pe sisteme numeroase
Şi pun haine de imagini pe cadavrul trist şi gol.
Ce e cugetarea sacră? Combinare măiestrită
Unor lucruri n'existente; carte tristă şi-ncâlcită,
Ce mai mult o încifrează cel ce vrea a descifra.
Ce e poezia? Înger palid cu priviri curate,
Voluptos joc cu icoane şi cu glasuri tremurate.
Strai de purpură şi aur peste ţărâna cea grea.
Rămâneţi dară cu bine, sunte firi vizionare,
Ce făceaţi valul să cânte, ce puneaţi steaua să zboare,
Ce creaţi o altă lume pe-astă lume de noroi;
Noi reducem tot la pravul azi în noi, mâini în ruină,
Proşti şi genii, mic şi mare, sunet, sufletul, lumină, -
Toate-s praf... Lumea-i cum este... şi ca dânsa suntem noi.”
Toate-s vechi şi nouă toate...
Noul fascism
Un posibil punct de plecare pentru înţelegerea „ateului” Pasolini, pentru mine, ar fi declaraţia sa din 1966: „If you know that I am an unbeliever, then you know me better than I do myself. I may be an unbeliever, but I am an unbeliever who has a nostalgia for a belief.” Probabil că astfel a gândit şi Papa care, potrivit relatării lui Steinhardt (din cartea sa, Dumnezeu, în care spui că nu crezi) a dorit să-l îmbrăţişeze părinteşte pe pasolini, după ce a văzut Il Vangelo secondo Matteo.
Citesc pe forumul de discuţii de pe imdb: „For those who have no particular fixation on a specially customized anthropo-morphic God and feel that the essence of Christianity is non-violence and infinite respect for the creature, Pasolini is at least deeply religious. Who is closer to God, an atheist like Pasolini or a believer who farts at Jesus's table like Mel Gibson?” “He defined himself as 'a Christian without a church, and a Communist without a party'. Whether he was atheist or not, he was deeply influenced by the core of the Christian message, as well as he was disgusted by the hypocrisy of the Church.”
Mă gândesc cu oroare la moartea violentă a lui Pasolini, din 2 noiembrie 1975. Se pare că mafioţii „de dreapta” (noii fascişti pe care îi ataca în editoriale) i-au înscenat sfârşitul, folosindu-se de un tânăr homosexual, care a făcut şapte (din 15 primiţi iniţial) ani de puşcărie.
Behind Mephisto
Pe imdb găsesc un comentariu demascator la adresa lui Istvan Szabo, semnat Jakab Gipsz: „The one and only Oscar winner Hungarian director to date (2006). He received the award for his 1981 movie Mephisto. In January 2006 it became public that he was an agent of the III/III department, a formal communist agency of interior intelligence. After the revolution in 1956 he was blackmailed and forced to cooperate, though later he was considered willingly cooperative. He wrote reports about fellow Hungarian directors, actors and actresses like Miklós Jancsó, Mari Töröcsik, Károly Mécs. An acknowledged Hungarian journalist (Zsolt Bayer) has reported: "This is the time to re-watch Mephisto. It has just become obvious that he directed his own story in the movie. Masterfully." He recognized the charges immediately, and considered his agent-work heroic and needful, claiming he has saved the life of a friend sentenced to death for his involvement in the revolution of 1956.”
Scrisoare catre tata
A matter of conscience
Ovidiu Roateş, fostul meu coleg de clasă de pe vremea liceului (împreună cu care am văzut multe filme bune - între ele şi Dreptate în lanţuri), unul din puţinii colegi cu care îmi puteam împărtăşi bucuriile de cinefil, şi-a pus şi el capăt zilelor, prin 1993, datorită - zice-se - unei fete. Nu pot să nu-l amintesc şi pe un alt coleg de liceu (patru ani coleg şi de clasă, în gimnaziu), Răzvan Olărescu: prin iarna-primăvara lui 1995 aflu că s-a sinucis şi el, după mai mulţi ani în care a suferit o puternică depresie...Au săvârşit toţi – potrivit înţelepciunii grăite de Bătrânul preot din filmul lui Piţa – acelaşi „păcat fără răscumpărare” sau e doar..."o problemă de conştiinţă"?
Tacerea, exilul si viclenia
James Joyce dixit: “The demand that I make of my reader is that he should devote his whole Life to reading my works”; “History, Stephen Daedalus said in Ulysses, is a nightmare from which I am trying to awake”; “There is no heresy or no philosophy which is so abhorrent to the church as a human being.”
…Îmi amintesc de clipa când am încercat sǎ-i împǎrtǎşesc lui Fr. Peter (preotul englez care, o datǎ pe lunǎ, venea sǎ slujeascǎ la bisericuţa ruseascǎ de lângă Dublin, unde mergeam pe când stăteam in the UK) admiraţia mea pentru James Joyce. Reacţia sa laconicǎ, mai degrabǎ dezaprobativǎ , şi tǎcerea sa contrariatǎ m-au mirat atunci. Când, tot de la el, i-am aflat părerea despre filme, mi-a servit un clişeu: „they are mere illusions, aren’t they?” Ce sunt iluziile? O spune cel mai bine Horia Roman Patapievici: “Suntem ai absolutului tot atât cât suntem şi copii ai iluziei. Să nu uităm că iluzia este aspectul dinamic al absolutului, şi că ea, iluzia, trebuie acceptată drept ceea ce e: iradierea divinului, singura iradiere a Absolutului." Pentru mine, ca cinefil împătimit, această palmă la adresa mediului audio-vizual pe care-l iubeam (şi-l iubesc încă) a fost the last straw, so to speak.
De atunci înţeleg tot mai mult cǎ omul care nu se lasǎ îndoctrinat, „polizat” dupǎ canoane şi dogme devine - pentru cei habotnici – „anatema”, „eretic”, „oaie neagrǎ” în comunitatea "drept-credincioşilor”.
Exact ca în timpul unei guvernǎri totalitare, dictatoriale, şi convieţuirea fǎrǎ necazuri în societatea „drept credincioşilor” presupune (c’est la règle du jeu) respectarea unor stricte norme de conduitǎ şi întreţinerea unor tabu-uri. Keeping up Appearances - doar moraliştii nu s-au nǎscut de ieri de azi. Astfel, silence is best. Din momentul în care te-ai hotǎrât sǎ deschizi gura ca sǎ-ţi spui pǎrerea (diferitǎ de varianta „oficialǎ") devii un posibil duşman, un "trǎdǎtor", un "reacţionar", devii automat "eretic", "afurisit", "agent al Satanei"etc.
Joyce avea dreptate sǎ aleagǎ ca singure arme împotriva lumii: „tǎcerea, exilul şi viclenia”. Ce altceva putea face?
Într-un anumit sens, tăcerea despre care vorbea Joyce se înrudeşte cumva cu necuvântarea recomandată în Pateric de avva cel cu experienţă, care îşi povăţuieşte ucenicul să rabde şi să nu răspundă la provocări prin contradicţii şi dispute deşarte: „Eu răul simt că e rău şi trebuie să-l anihilez. Avva însă îmi spune: ‚Trebuie să te înveţi să trăieşti cu el, să-l iubeşti – dacă îl scufunzi în iubirea şi lumina lui Dumnezeu, îl distrugi, moare. E o luptă rafinată în care trebuie să lucrezi cu multă înţelepciune, nu trebuie să alimentezi răul în niciun fel. Şi pentru aceasta nu trebuie să intri în contradicţii şi dispute’.”
4giveness
” The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong.” (Mahatma Gandhi).
„To forgive is to set a prisoner free and discover the prisoner was YOU.” (Anonymous)
„Yes, this is what good is: to forgive evil. There is no other good.” (Antonio Porchia)
„The secret of forgiving everything is to understand nothing.” (Bernard Shaw)
„To be wronged is nothing unless you continue to remember it.”(Confucius)
“Everyone says that forgiveness is a lovely idea until he has something to forgive.” (C.S. Lewis)
Nu speriati frumosii-adolescenti
dar cine alţii
au pus cândva un zbenghi de fum
Giocondei din tablou?
...zău, nu speriaţi frumoşii-adolescenţi
chiar dacă nu-s, adeseori, decenţi
ei au în schimb ceva ce nimeni n-are
incandescent tărâmul de candoare
şi pot să inventeze fără risc
al lumii de la capăt obelisc
nu-i coborâţi, vă rog pe ţărna tare
din ale îndrăznelii lor planoare
ei sunt copiii veacului ce vine
prin ei, voi veţi privi cum se cuvine
coama planetei, formele-i virgine
nu-i coborâţi, vă rog, pe ţărna tare
din ale îndrăznelii lor planoare
(Lucian Avramescu)