Wednesday, 29 April 2009

Lupta cea mare

Se zice, în popor, să nu-ţi pui mintea cu prostu’. Ce va să fie asta? Ce anume tebuie să pricepem din această alăturare de cuvinte?

Cum nu putem rămâne într-un turn de fildeş, devenim – mai cu sârg, mai fără tragere de inimă – nişte fiinţe sociale. Ne ciocnim, vrem-nu vrem, de tot felul de oameni. Printre ei sunt destui care n-au noţiunea de fair play şi nu se pricep să păstreze o relaţie, să respecte intimitatea aproapelui, să fie oameni. În unele cazuri asta se numeşte politică de stat. Cristalofilia aceasta (mania perfecţiunii, a binelui şi adevărului absolut, a fericirii cu de-a sila) a dus, nu o dată, la dictatură. Dar dictatorii nu se manifestă numai într-un regim totalitar. Citizen Kane (din filmul omonim al lui Orson Welles) nu trăia în comunism şi nici în fascism, ci în democraţia democraţiilor, în lumea liberă. Gena netrebnicei îndrăzneli (care mai poartă şi numele de tupeu) nu ţine seama de tipul orânduirii sociale.

Trăim, poate mai mult ca oricând, sub zodia kitsch-ului, care nu se găseşte numai pe tricouri şi brăţări în culori stridente, cu sclipici, ori în lumânări roşii cu imagini de sfinţi lipite pe ele, ori pe farfurii sau tablouri cu Sfânta Familie sau binecunoscuţii îngeraşi durdulii. Agresivitatea kitsch-ului şi în special a purtării de tip kitsch este deja un fenomen la ordinea zilei, care nu-i ocoleşte nici chiar pe cei mai puţini implicaţi social. Renunţarea la obiectul numit televizor (dar mai ales stârpirea dorinţei de a privi la televizor atâtea emisiuni cronofage, realizate de inşi care nu au nimic de spus nimănui, însă debitează necontenit vorbe şi imagini fără noimă şi fără număr) e un prim pas. Dar, desigur, nu e de ajuns. Ce bine-ar fi dacă fereastra televizorului ar fi singurul road to hell... Mai sunt şi altele (computerul, de exemplu, prin care ne ademenesc o infinitate de sirene - o parte din ele se numesc, în limbajul de specialitate, spam mail sau junk mail) şi vor mai apărea altele mereu.

Pe de altă parte însă, învăţătura de veacuri a Bisericii ne spune (şi aici n-avem ce îmbunătăţi, înlocui, adapta ş.a.) că proştii şi prostia trebuie să existe pe lume. La fel răul şi smintelile. Dar – scrie-n Evanghelii – vai de cel prin care intră sminteala. Altfel spus: nu e treaba noastră să judecăm pentru ce există răul (prostia, smintelile etc.) pe lume. Ceea ce se cere de la noi este să rezistăm smintelilor care, în felurite chipuri, îşi cer birul. Cum? At all costs, dar fără să ne contaminăm cu acreala şi cinismul emiţătorilor. Practic, în această privinţă, omul n-are de ales (ori, dacă crede altfel, se amăgeşte singur): urmând povaţa şi pilda atâtor şi atâtor bravi luptători, trebuie să reziste răului făcând ... binele. Altă cale nu este. Desigur, impunându-şi să nu se prindă-n gură cu omul nebun, şi cătând mereu la menirea sa, la rostul său. E lecţia de-o viaţă a deprinderii postului şi rugăciunii, pe care a „fotografiat-o” - cu nicicând îndeajuns de lăudată pricepere, Salvador Dali – în tabloul său Ispitirea Sf. Anton: norii grei sunt deasupra, nălucirile felurite (fără număr, fără număr), însă – asta contează! – omul vrednic de numele său rezistă, rezemându-se de stâncă şi, cu puterea rugăciunii lucrătoare, preface înfiorătoarele picioare ale elefanţilor purtători de sminteli în nişte picioruşe subţiri de moluscă, neînsemnate şi neputincioase. Totuşi, povara smintelilor nu se prăbuşeşte, ci rămâne pe spinarea uriaşilor elefanţi. Dar – ne comunică nemijlocit Salvador Dali – ele, smintelile, n-au nicio putere atunci când noi ştim să le venim de hac...Dracu’, se zice, nu-i aşa de negru, însă doar atunci când omul îşi află potrivita aşezare faţă de cel care-i este aprig vrăjmaş (aceasta-i lupta cea mare a omului) şi nu ştie de pardon. Aşa cum se arată, de pildă, în ultima producţie cinematografică (pornind de la un subiect la ordinea zilei şi în România: lumea tinerilor toxicomani) la care, după un an lipsă din sălile de cinema, am ajuns: Weekend cu mama.

2 comments:

Anonymous said...

Interesant materialul scris de tine.

Ai dreptate cand vorbesti despre kitch (ceva lipsit de originalitate, uneori imitind arta) si dai citeva exemple. Din pacate, in secolul XXI, aproape totul in viata noastra este kitch: imbracamintea (nu ne permitem sa cumparam piesele originale, create de designeri, ci doar pe cele in serie, inspirate dupa marii creatori si vindute la magazine accesibile,) mobila (cine are mobilier de lemn, iar furnirul nu e tot un kitch?) aparatura electrocasnica, tablourile cu care ne decoram incaperile, etc. Nu prea inteleg insa cum e cu purtarea de tip kitch.

Cit despre neimplicarea sociala, despre intimitate, iarasi, nu pot sa am o parere obiectiva. Eu, care am o pagina pe internet si postez articole pe diverse alte pagini, iar adresa mea apare peste tot pe unde trec, ma expun cu buna stiinta privirilor tuturor. Am fost tacit de acord sa fac asta, altfel tineam un jurnal intr-un caiet bine dosit la mine in sertar. Si cred ca si tu esti de acord, din moment ce faci acelasi lucru ca si mine.

Unele observatii ma pun in incurcatura: amesteci prostii ("Se zice, în popor, să nu-ţi pui mintea cu prostu’"), cu tupeistii ( "Gena netrebnicei îndrăzneli (care mai poartă şi numele de tupeu") si cu nebunii ( "impunându-şi să nu se prindă-n gură cu omul nebun"). Dai o conotatie negativa binelui, adevarului si fericirii. Atita timp cit se tinde spre ele, fie char si de catre prosti, cu de-a sila sau prin manie, nu e rau, ci bine. Iar, intre noi fie vorba, prostii nu ar tinde niciodata spre ele.
Usor amuzant, iarta-mi observatia, mi se pare cand spui: "urmând povaţa şi pilda atâtor şi atâtor bravi luptători, trebuie să reziste răului făcând ... binele." Sunt convins ca nu la acest tip de luptatori te refereai, dar mi-l si inchipui pe Mircea cel Batran la Rovine, scotand o mare cruce si dand-o pe rugaciune. Probabil ca blogul tau si comentariul meu erau in turceste acum. Sau imagineazati-l pe Galileo Galilei, un altfel de luptator, facind acelasi lucru cu cei care, prin nestiinta sau neincrederea lor, ii combateau teoria si ii pareau probabil prosti. Sau pe inventatorul telefonului. Exemplele pot continua. Unde am fi ajuns? Si oare, facind sau vrind sa facem binele asta orice ar fi, nu ajungem de unde am plecat, adica la cristalofilie?

Mai spui si sa nu ne implicam, sa nu ne "luam in gura" cu ei, sa ne rugam si sa ne izolam de ei. Mi se pare un picut egocentric punctul asta de vedere. Pina si Isus a rasturnat tarabele celor de linga Templu, pentru ca nu s-a temut nici de ei si, mai ales, nici ca va fi contaminat sau prins in "sminteala" lor. Pe El, pentru credinta pe care o avea in El Insusi, nici macar leprosii nu l-au contagiat. Si, cel mai important, toti au invatat ceva de la El.

Daca asta ne spune Dali, ca "ele, smintelile, n-au nicio putere atunci când noi ştim să le venim de hac..." sunt de acord cu el. Dar trebuie sa stim cum. De multe ori credem ca stim si nu stim, de fapt. Nu trebuie sa ne temem de prosti, tupeisti sau nebuni decit atunci cind oricare dintre ei (sau toti trei) salasluiesc in noi. Sa privim mai mult in interior si atunci nu ne va fi frica sa vorbim, sa interactionam, sa socializam, daca vrei, nici cu prostii, nici cu nebunii, nici cu tupeistii, nici cu "acreala şi cinismul lor," fiindca nu vor putea sa ne "sminteasca," sa ne contamineze. Nici macar leprosii.

Pina la urma, cred ca totul sta in ohii privitorului. Am sa iti redau o mica istorioara la a carei elucidare m-a ajutat materialul tau.

Am regasit recent o prietena din Romania, pierduta dupa plecarea mea din tara. Cu durere am constatat ca, desi aparent ducea o viata normala, fata asta traia de fapt in trecut. Ramasese blocata in jurul unui eveniment care a afectat-o. Nu am sa iti dau un alt exemplu decit muzica, melodiile cu care se inconjura.Una din facultatile pe care le-am facut e Psihologia, asa ca stiu sa separ aparenta de esenta. Ea, de fapt, tipa dupa ajutor. Dar, stii cum e: cine are urechi de auzit...sa vada. M-am simtit dator sa ii intind o mina si as fi facut-o cu mult drag. A refuzat sa imi vorbeasca in repetate rinduri. Nu am inteles de ce.

Citind materialul tau, vad un punct de vedere la care eu nu m-am gindit. Probabil m-a considerat un prost, spam, un tupeist, asa cum spui tu in cele scrise de tine. Asta nu ar fi o problema, eu stau bine cu increderea in mine, dar cum ramine cu ea? Tacerea ei, faptul ca se inchide in carapace, poate se si minte si ii minte si pe altii nu o ajuta la nimic. Daca nu citeam ce ai scris tu aici, as fi ramas sa ma simt oarecum vinovat, asa, insa...Ce usurare! Iti multumesc.

saskiul said...

Desigur, prin contactul cu net-ul (o adresă de mail, un blog etc.) eşti pus (te pui singur) „în vitrină”. E un risc asumat. Asta ziceam şi eu. Diferă motivele pentru care alegi să ieşi din „anonimat” şi substanţa (dacă e cazul) comunicării pe care-o propui.
Nu m-aş angaja în polemici atât de subtile (despre diferenţele între proşti, tupeişti, nebuni etc.). Mai ales că prostia şi necuviinţa ameninţă pe fiecare, nimeni nu e în mod absolut imun.
Am folosit cuvântul „luptător” cu o cu totul altă conotaţie decât cea dată de ideologia naţionalist-comunistă. Nu mă gândeam la voievozi ori conducători de oşti. Nu ştiu să-ţi răspund la întrebările referitoare la Mircea, Galileo sau Bell (ăla cu telefonul). Nu cred că telefonul (sau emailul) ajută numaidecât la comunicare, de exemplu. În privinţa cristalofiliei, da, aşa e. Pericolul de a deveni cristalofili ne paşte pe toţi.
Da, cred că o anume izolare se impune. Pentru că, atunci când simţi că vorbeşti o altă limbă, a persevera e semn de prostie, e pierdere de timp. De aia ziceam ca fiecare să caute la lupta sa, chiar dacă nu e neapărat un Mircea, un Galileo sau un Bell. Dacă ar fi plecat urechea la toate spam-urile, ar fi ratat descoperirile şi izbânzile despre care ştim. Le-ar fi luat-o alţii înainte. Mi se pare de bun simţ să pui punct unei discuţii atunci când îţi dai seama că n-ai cu cine. Nu este egocentric, este profilactic. Şi practic.
Să nu-l amestecăm, totuşi, pe Iisus în povestea asta. Adică nu oricum, pentru că El e – vrem-nu vrem – în „poveste”. (E însăşi Povestea). Iisus a răsturnat tarabele celor care profanau templul de rugăciune. (Atenţie la context.) În rest, da, suntem chemaţi să ne „contaminăm” de energiile Lui. De acord: toţi pot învăţa ceva de la El. La modul ideal, în Biserică, nu de capul lor. Până una-alta, ştim despre El datorită Tradiţiei Bisericii. Biblia e, totuşi, Cartea Bisericii, nu o carte oarecare. Acolo ajungem, eventual, să deprindem ce şi cum a fost, este şi va fi. Restul sunt filosofii deşarte. Nu cred că ajută la ceva, dar cine ştie, lumea e mare, plictiseala la fel...