Friday, 26 June 2009

Mayor-woman

„Personajul meu - scria actriţa Margareta Pogonat pentru Almanahul Cinema 1981, referindu-se la tipologia rolurilor ce i-au fost oferite - era întotdeauna femeia amărâtă dar înţeleaptă, care ştie să treacă decent şi cu răbdare, neschimându-şi caracterul, peste greutăţile vieţii.”

În Oraşul văzut de sus (1974) Margareta Pogonat joacă o primăriţă ce ţine piept unui vajnic inginer-şef (George Constantin) preocupat să deplăşească planul, să construiască şcoli şi creşe pentru oamenii muncii, pe care-i convinge chiar să presteze muncă voluntară. Caracterele sunt lipsite de nuanţe, iar dialogurile mult prea căutate şi artificiale. Accentele sociale iau forma „faptului divers”, „de agrement” şi impresia globală este că ochiul regizorului – care ar trebui să fie, de fapt, mastermind-ul întregului film - vede viaţa mult prea „de sus” pentru ca oamenii să se recunoască în el. Nici măcar interpreţii (Aurel Giurumia, Zephi Alşec, Corado Negrean, Ica Matache) nu reuşesc să salveze ce se mai poate salva din poveste. Imaginea (Florin Mihăilescu) şi decorurile (Virgil Moise) sunt şi ele ilustrative şi-atât, deşi autorii lor semnaseră în chiar acelaşi an trei filme importante: Filip cel bun, Mere roşii, respectiv Actorul şi sălbaticii. Ideologic, Oraşul... e triumfător. Sau triumfalist: sprijinită de organele de conducere judeţene şi de „majoritatea cetăţenilor”, eroina reuşeşte să impună „un nou stil de muncă, corect şi apropiat de oameni...Ca întotdeauna, în filmele regizorilor român, conflictul se duce între „bine” (cârmuirea fostului primar, alias Ilarion Ciobanu) şi „mai bine” (conducerea primăriţei).

În 1966 Mircea Săucan o distribuise pe Margareta Pogonat în Meandre, un film „înmormântat de viu”, ale cărui geometrii poetice insolite i-au alarmat pe cineaşti alde Mircea Drăgan sau Sergiu Nicolaescu şi alţii asemenea lor. Talentul ieşit din comun al lui Săucan era copleşitor şi rezultatul a fost interdicţia de difuzare a Meandrelor şi apoi marginalizarea lui totală...Cine să-şi mai amintească azi de creaţia Margaretei Pogonat (dar şi ale lui Mihai Pălădescu, Ernest Maftei şi Dan Nuţu) din Meandre?

No comments: