Am primit de la un prieten mai multe muzici din filme de Akira Kurosawa. N-am uitat niciodată acele sonorităţi grave, de basso profondo îmbinate cu armonii simfonice puternic influenţate de ritmuri tradiţionale nipone din Cei şapte samurai sau ghitara, xilofonul şi flauturile din neuitatul Dodeskaden. Cât de puţin cunoaştem, aici în Europa (şi mai ales aici în România) despre clasicii culturii (nu neapărat cinematografice) japoneze, asiatice în general. În cultura pop de pe întreg mapamondul mult mai emblematice pentru Japonia sunt acum desenele animate de tip anime şi manga sau produsele veacului „postmodern”, pline de angoase şi spleen, supersofisticate ca tehnologie. Deh, fiecare cu Dracula sa…
Bucuria acestui cadou nu mi-am putut-o astâmpăra decât vizionând – pentru prima oară - un film de Kurosawa din 1946. Am ales (din arhiva furnizată de ces) Waga seishun ni kuinashi / Nu regret tinereţea noastră, în care am redescoperit-o pe actriţa Setsuko Hara. O ştiam din filmul lui Yasujiro Ozu Tokyo Story (1953) – era Noriko, un fel de Rut din Ţara lui Soare-Răsare. Am înţeles astfel că rădăcinile personajului din filmul lui Ozu se trag din această melodramă de Kurosawa. Mai mult chiar, actriţa – una din vedetele cele mai iubite în Japonia, de-a lungul a 30 de ani de carieră cinematografică – şi-a atras porecla de Fecioară Eternă, în urma emploi-ului: acela de fiică devotată căminului şi – nota bene – socrilor. Yuki din Waga… (al cărei destin întru fericire respectă în chip minunat „clauzele” mântuirii: per aspera ad astra) o prevesteşte pe Noriko din Tokyo Story. Într-o societate – încă – tradiţională, care considera căsătoria şi creşterea de copii o condiţie aproape obligatorie, Setsuko a rămas singură şi fără copii, fiind un subiect de scandal în Japonia anilor 50. După încetarea din viaţă a Pygmalion-ului ei, regizorul Yasujiro Ozu, s-a retras brusc din lumea filmului. S-a mutat într-o căsuţă de la ţară unde a continuat să trăiască în singurătate, refuzând constant toate rolurile care i s-au mai oferit.
No comments:
Post a Comment