Thursday 31 January 2008

A mad, mad world

Nu ştiu cum se face, dar iată că se-ntâmplă că oameni de care te despart mentalităţi, gusturi etc. reuşesc să treacă pragul acceptării tale, să îţi fie pe plac, în vreme ce alţii, poate mai aproape de tine (prin mentalitate, gusturi etc.) continuă să rămână „sub linie”. Aşa se întâmplă cu Cârcotaşii, pe care-i îndrăgesc nu puţin (de fapt singurii din lumea divertismentului autohton pe care-i accept), în ciuda preferinţelor lor pentru unele vedete actuale (gen Teo, Paraziţii etc.), în ciuda replicilor maliţioase adresate celor cu „povestea lor”. Dar – who knows? – poate că ei, Cărcotaşii (spre deosebire de mine) se ciocnesc zi de zi de comportamentul rampant al celor care, acum pe val, îşi impun identitatea în societate. Poate că le-a ajuns şi lor. În acest sens pot spune că le înţeleg Cârcotaşilor aversiunea faţă de „împopoţonaţii” răsfăţaţi tot mai mult – în lumea apuseană în care trăim şi noi – de o discriminare pozitivă. Este, iată, revanşa lor, după secole de marginalizare şi excludere. Dar confuzia care se naşte (sau se prelungeşte) nu este mai mică o dată cu aceste „amendamente” la modă. Dimpotrivă.

Aud azi la Cârcotaşi că în şcolile din Marea Britanie s-au impus deja norme care să protejeze şi să promoveze minorităţile sexuale. De fapt, astfel de măsuri au fost introduse chiar acum (cel puţin) zece ani, în universităţile lor. A venit rândul liceelor şi gimnaziilor. Urmează, desigur, ciclul primar. Urmează celelalte ţări...Mă aflu, mărturisesc, într-o dilemă. Asta pentru că, de bună seamă, nu agreez manifestările gay de tip rampant, dar nici nu aprob reacţiile violente – la fel de rampant – ale homofobilor (religioşi sau atei). Încă o dată se adevereşte cuvântul din vechime al Patericului: veni-vor vremuri, ziceau ei, când oamenii vor înnebuni, iar cei ce nu vor să înnebunească vor fi consideraţi ei înşişi nebuni. Trăim, iată, o nouă formă – un (alt) remix – de rinocerizare (Eugen Ionesco e printre noi for ever): dacă nu îţi adaptezi limbajul, gândirea la ideologia all-inclusive a vremii, te autoincluzi în categoria outlaw...Ce bine ar fi dacă lucrurile ar fi atât de simple precum par!... As it is, sorţii - încă - sunt mai favorabili celor care formează „onorabila majoritate”. But is this the whole picture? Mă tem că nu. Nu o dată îmi spun că, at the end of the day, într-o viaţă şi o existenţă împăcată (mă rog, al cărei point este împăcarea) nu mai poate fi loc de gossip, de cârcoteală, de batjocură, de arătare cu degetul. E, la urma urmei, un principiu creştin. Sau nu e? (Alt subiect interesant: felul în care se interpretează, de fiecare dată partinitor, litera legii, whatever the law). Adesea, reacţiile de fobie ascund nebănuite probleme interioare (care, nu-i aşa, sunt infinit mai acceptabile decât purtarea „strigătoare la cer” de tip queer, weirdo, yahoo, freak) pe care actorii lor indignaţi (homofobi, purişti), oameni - ai spune - remarcabili, le tăgăduiesc only to keep up appearances, cause it suits them all right.

Până una alta, trebuie să recunosc: râd şi eu cu poftă alături de băieţii din serialul englezesc Little Britain de anomaliile pe care normele de political corectedness şi positive discrimination le generează în lumea (post)modernă. Nu pot spune decât: it takes all sorts to make a world. Sau, pe româneşte: mare-i Grădina lui Dumnezeu!

...Şi totuşi: la vita è bella!

4 comments:

Florin said...

Am remarcat si eu little britain. Desi un pic cam 'dezaxat' tot ceea ce se intampla acolo, admir capacitatea celor fac filmul de a'si rade de anomaliile propriei natii si nu numai.
Mai pe gusturile mele se afla insa emisiunea de la TVR Campionatul de comedie:
www.tvr.ro/campionatuldecomedie
Sunt remarcabili cu totii, sunt momente in care pot rade ca pe vremea copilariei. De remarcat si pianistul, desi poate parea un rol secundar, muzica umple cadrul emisiunii.

saskiul said...

Mda, Arta adevarata presupune, intr-un fel, o 'axa'. Insa de la aceasta premisa pana la a suspecta, circumspect si apodictic, tot ce pare 'dezaxat' e cale lunga. Cred eu. Pentru unii, de fapt, calea n-a fost deloc lunga. Ma gandesc la cei care, de-a lungul vremii, nu doar au respins (pentru ei), ci au interzis (pentru intreaga lume) autori, opere. In numele - cum altfel? - 'axei'. Sau 'axelor', pentru ca, sa nu uitam, it takes ALL sorts to make a world, iar ideologiile si credintele se tot schimba.

Florin said...

Banuiesc ca te referi la arta ca oglinda a lumii.
Altfel nu vad cum orice manifestare a omului ar putea fi considerata 'arta'.
Din punct de vedere uman o manifestare (un output) este acceptabila relativ la 'credintele' curente.
Un alt proverb legat 'Mare e gradina Domnului' este si 'Incurcate sunt caile Domnului' :-)

saskiul said...

...Ce sa zic? Din cate stiu eu, un singur 'canon' (universal valabil) care sa zica precis ce anume este sau nu este arta (ori Frumosul) nu exista. Specificul vremurilor isi spune mereu cuvantul. Exista insa cautari. In functie de 'vectorul' acestora (asa cum l-am perceput fiecare) ne construim ierarhiile. Care se schimba, fireste, pentru ca si noi ne schimbam. Artistul e poate mai mult un cautator (si un creator de Frumos) decat un moralist ori un ideolog. Apoi, in arta conteaza mult si accentele, 'imaginea artistica' pe care o opera - cu ajutorul receptorului - o creaza. Subiectul e, oricum, FOARTE delicat, pentru ca oamenii sunt DIFERITI. Mai mult chiar: de-a lungul vietii gandesc diferit, in functie de experienta acumulata etc. Pana la urma ceea ce ramane de spus ar fi: one man's meat is another man's poison.
Caile VIETII sunt, intr-adevar incurcate si FIECARE DIN NOI este chemat(a) sa le desluseasca pe cat poate.