Constantin Noica în Jurnal filozofic: „Toată viaţa noastră morală încape aici: între fiul risipitor şi fratele lui. Ne pierdem şi ne căim; sau ne păstrăm şi ne împietrim inima. E rău să nu asculţi. Dar e la fel de rău să ştii să asculţi – şi să ţii minte.”Şansa omului: să deprindă suferinţa, să reziste până la capăt („până în pânzele albe”), mereu primenindu-şi sufletul prin căinţă (vederea şi înţelegerea propriei ratări, acel missing the mark), asemenea fiului risipitor, fără să se acrească. Să suporte ofensa inevitabilă. Oamenii însă nu suportă ofensa, ci, asemenea fratelui fiului, aşteaptă doar lauda. „Când mă laudă cineva, mă cuprinde panica: dacă ar afla tot ce nu ştiu, tot ce nu sunt? Când mă condamnă, mă simt liniştit: sunt totuşi mai bun decât atât.” (J.f.)
Nu stiam ca Noica(tatal) a fost asa de aproape de morala crestina.
Stiu mai multe despre par. Rafail Noica si as fi curios cum se poarta un dialog intre tata si fiu. Daca Noica a fost un filozof crestin, presupun ca a aprobat optiunea fiului sau de a intra in monahism.
Ai atins un subiect foarte...delicat. In privinta reactiei lui Noica sr. fata de optiunea pentru monahism a fiului se pare ca tatal a recunoscut si apreciat vocatia pentru calugarie a fiului. Asa reiese din scrierile lui. Fiul pomeneste, in scrierile sale, si de mustrarile tatalui, care - pe buna dreptate, as indrazni sa spun - il indemna sa mai puna mana pe o carte, chiar si dupa ce a descoperit "cultura duhului". Daca Noica filozoful a fost un "filozof crestin" ramane la latitudinea fiecaruia sa decida. Cum zice si un film american (relativ) recent, felul in care sunt cultivate cele 21 de grame de suflet este superimportant. Pe unii aceleasi grame ii imping sa constate peste tot diferente si dusmani. Pe altii, gramele de suflet ii indeamna sa cauta apropieri si asemanari. Merita, in orice caz, sa citesti RGATI-VA PENTRU FRATELE ALEXANDRU, JURNALUL FILOZOFIC, JURNALUL DE IDEI si inca altele. Dar, nu-i asa, e nevoie de o pregatire - sufleteasca, desigur - ca pentru orice intalnire. Pe mine unul, nici CELALALT NOICA, nici CULTURA DUHULUI (de Noica jr.) nu m-au determinat sa nu mai pun mana pe carti "lumesti", altele decat BIBLIA, PATERICUL, FILOCALIA sau VIETILE SFINTILOR. Au contraire. Nu pentru ca aceste doua volume ar contine indemnuri spre cultura universala a omenirii, pentru world literature, music, philosophy etc. (nu e cazul!), ci pentru ca alte lecturi au "marcat". Sa zicem, dintre multe altele, JURNALUL FERICIRII (ca sa ramanem in spatiul crestin de care ai pomenit) si alte carti de Steinhardt, in care cred si pe care il pretuiesc.
Hello world!
-
Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then
start writing!
The post Hello world! appeared first on Orthodox Christianity.
Alina-Maria Dumbravă Roetzer
-
Născută în 1980 la Bucureşti, Alina-Maria Dumbravă (căsătorită Roetzer) ia
primele lecţii de pian la vârsta de 5 ani, descoperind pe parcursul Şcolii
de ...
Ilf & Petrov by Matyas & Bandi
-
Teatrul, chiar și atunci când e jucat într-o limbă care nu îți e familiară,
poate fi un prilej de profundă uimire și încântare. Cu condiția să fie
Teatru...
-
*Chameleon* (Marcus Mizelle, USA, 2019)
[image: Image result for chameleon movie 2019]Drawing on the conventions of
crime/thriller genre, and deploying en...
The Sacrifice (1986) A Film by Andrei Tarkovsky
-
"In Andrei Tarkovsky’s *The Sacrifice*, the distance from hope to despair
is a short jump—a chasm crossed with the help of something so immediate as
a te...
„Dacia, dragostea mea”. Istorie prin parbriz
-
Click pe imagine pentru a vedea filmul! *Disponibil pe platforma gratuită
Cinepub, „Dacia, dragostea mea” (2009) este un documentar care rememorează
câte...
Adresă nouă: www.mihailneamtu.org
-
Pentru cei care doresc să vadă prelungirea antreprenorială și culturală a
acestui vechi blog, vă rugăm să poftiți la adresa:
http://www.mihailneamtu.orgPos...
Curs de cinematograf (1932)
-
Numele lui D. I. Suchianu în promenada timpului înceţoşat de grabnice
mediatizări efemere sau îmbibat de subiecte bombastice, are mici şanse să
mai fie c...
2 comments:
Nu stiam ca Noica(tatal) a fost asa de aproape de morala crestina.
Stiu mai multe despre par. Rafail Noica si as fi curios cum se poarta un dialog intre tata si fiu.
Daca Noica a fost un filozof crestin, presupun ca a aprobat optiunea fiului sau de a intra in monahism.
Ai atins un subiect foarte...delicat. In privinta reactiei lui Noica sr. fata de optiunea pentru monahism a fiului se pare ca tatal a recunoscut si apreciat vocatia pentru calugarie a fiului. Asa reiese din scrierile lui. Fiul pomeneste, in scrierile sale, si de mustrarile tatalui, care - pe buna dreptate, as indrazni sa spun - il indemna sa mai puna mana pe o carte, chiar si dupa ce a descoperit "cultura duhului". Daca Noica filozoful a fost un "filozof crestin" ramane la latitudinea fiecaruia sa decida. Cum zice si un film american (relativ) recent, felul in care sunt cultivate cele 21 de grame de suflet este superimportant. Pe unii aceleasi grame ii imping sa constate peste tot diferente si dusmani. Pe altii, gramele de suflet ii indeamna sa cauta apropieri si asemanari. Merita, in orice caz, sa citesti RGATI-VA PENTRU FRATELE ALEXANDRU, JURNALUL FILOZOFIC, JURNALUL DE IDEI si inca altele. Dar, nu-i asa, e nevoie de o pregatire - sufleteasca, desigur - ca pentru orice intalnire.
Pe mine unul, nici CELALALT NOICA, nici CULTURA DUHULUI (de Noica jr.) nu m-au determinat sa nu mai pun mana pe carti "lumesti", altele decat BIBLIA, PATERICUL, FILOCALIA sau VIETILE SFINTILOR. Au contraire. Nu pentru ca aceste doua volume ar contine indemnuri spre cultura universala a omenirii, pentru world literature, music, philosophy etc. (nu e cazul!), ci pentru ca alte lecturi au "marcat". Sa zicem, dintre multe altele, JURNALUL FERICIRII (ca sa ramanem in spatiul crestin de care ai pomenit) si alte carti de Steinhardt, in care cred si pe care il pretuiesc.
Post a Comment