Saturday 4 April 2009

Message in a bottle

Seara, cu Theodor la un concert eveniment: sub conducerea muzicală a lui Misha Katz Orchestra Filarmonicii a cântat Concertul în la minor pt. pian şi orch. op. 16 de Grieg (la pian: Alina Bercu) şi Simfonia a III-a de Saint-Saëns. Pianista avea doar 19 ani, însă dă recitaluri de zece ani în toată lumea. A fost la înăîţime. Dirijorul (după port, un fel de Cristi Minculescu), care – aflu din caietul program (şi-mi confirmă la telefon şi AE, după concert) – este şi un talentat violoncelist, a făcut una devărat show şi s-a dăruit muzicii, pe care pasional o dirija, trup şi suflet. A fost răsplătit cu aplauze aproape zece minute-n şir.


După concert, împreună cu MM l-am condus acasă pe TG, care ne-a vorbit despre the loneliness of the long distance father & grandfather. Ce să spun? I-am ascultat geamătul mut din mărturisire (ce-i trăda durerea pricinuită de strămutarea familiei fiului pe alte meleaguri, într-o altă cetate, departe, departe) şi mi-au venit în gând vorbele rostite de Moromete: „Deh, aşa e, are dreptate săracu’!” Amicul MM i-a procurat o icoană, căci an de an, TG îi dăruieşte nepoţelului de ziua lui câte o icoană ortodoxă. Zilele trecute mi-a zis că ar vrea să-i dăruiască şi una catolică. E foarte anevoios să ajungi să faci diferenţa între o icoană bizantină şi un tablou religios, când - în marea lor majoritate - bisericile ortodoxe de minune se pricep să te-ajute să crezi că icoana aparţine trecutului şi că picturile religioase sunt infinit mai „actuale”, mai „relevante”, mai catchy, mai vrednice de a le împodobi. I-am răspuns atunci că sintagma „icoană ortodoxă” e o contradicţie în termeni. Că icoana nu poate fi decât ortodoxă, celelalte reprezentări fiind tablouri religioase. Astăzi m-am corectat şi-am adăugat: icoana ortodoxă nu poate fi decât catolică (sobornicească), în înţelesul originar al cuvântului. Picturile / tablourile religioase sunt romano-catolice şi necanonice. Şi cine ştie, poate că-ntr-o zi, nepoţelul de peste mări şi ţări (sau cine s-o nimeri să fie-n preajma lor), va fi sedus de frumuseţea unică, inegalabilă a icoanelor bizantine primite-n dar – ca un message in a bottle - de la bunicul din România...

No comments: