Saturday 8 August 2009

Ghost village

Am fost în Nadăş - satul părintesc al bunicilor Ralucăi (pe linie paternă), din apropiere de Recaş. Locul este un fel de ghost village. Dacă la sfârşitul anilor 50 vieţuiau în jur de 500 de suflete, acum mai trăieşte acolo o singură familie. Alte câteva familii (fii şi fiice ale celor care, once upon a time, locuiseră aici) şi-au construit recent nişte cabane, iar altele sunt în construcţie. Din casele celor care şi-au luat lumea-n cap spre alte zări mai norocoase (satul, situat între dealurile Lipovei, a fost adesea inundat) n-au mai rămas decât – pe ici, pe colo – nişte moviliţe de pământ pe care au crescut copaci şi bălării. Cu ochiul liber nu se putea recunoaşte, cu exactitate, unde anume a fost casa părintească, şcoala, primăria etc. Fiind un fel de no man’s land, am ciugulit nişte mure şi prune delicioase. Decupate din decoruri tarkovskiene, cele două biserici (ortodoxă şi romano-catolică) sunt acum o ruină: fără acoperiş, ferestre şi uşi, cu doar o parte din zidurile laterale. Biserica ortodoxă, informează Wikipedia, „respecta caracteristicile stilului baroc vienez, larg răspândit în această parte a ţării”. Într-un fel, poate că e mai bine că am văzut-o fără picturile din ea (probabil tot renascentiste, realiste şi baroce). Aşa cum a rămas - doar cărămizi şi-un strat de tencuială, pe care se mai zărea o vopsea galbenă - mai păstrează un aer romantic, poetic, elegiac.

Flash-back: filmul lui Laurenţiu Damian (1991), Rămânerea. Same story: un sat care, de-a lungul anilor, se depopulează. Personajul principal: Timpul, cu graba lui nemiloasă, care ne va înghiţi cândva pe toţi.

6 comments:

Timea said...

Incredibil! Bunica mea este tot din acest sat. Tata a crescut acolo pana la varsta de cativa anisori. Cu Tasi am fost si am filmat acolo anul acesta un reportaj. Ce mica este lumea!

photographer said...

E doar o coincidenta?
Am fost nu demult sa filmez in sat cu colega mea Timea un scurt reportaj. Am fost foarte impresionat de sat dar si de cimitirul parasit aflat pe dealul din apropierea satului.

saskiul said...

Yep! Mica de tot e lumea!...:)

saskiul said...

@ photographer
Din pacate n-am mai urcat la cimitir...

Timea said...

Duminica aceasta vom merge sa filmam un alt sat parasit, unde se vor aduna vechii locuitori, sau rudele lor... e vorba de Bunea, de langa Lugoj.

saskiul said...

Fain. Succes. Stiu ca va iesi bine. Am incredere in voii ;)