Wednesday 12 December 2007

You Are in the Army Now

Ce e groaznic în situaţia mea de soldat – scria în Jurnalul său Mihail Sebastian în perioada războiului, când a fost obligat să poarte uniforma militară – nu e oboseala fizică, ci degradarea morală. Ar trebui să pierd mândria mea de om, pentru ca o astfel de viaţă să mi se pară suportabiă. Oricine, absolut oricine, portarul meu, ultimul muncitor de pe stradă, ultimul băiat de prăvălie, este mult mai mult decât sunt eu în haina asta care îţi face cel mult milă...Îmi spun că milioane de oameni, zeci, sute de milioane de oameni trăiesc în mod normal în condiţiile astea de existenţă, care mie mi se par drăceşti, în murdărie, în promiscuitate, în mizerie fizică şi morală, extenuaţi, înfometaţi, zdrenţuiţi – şi îmi mai spun că nu e rău să cunosc, măcar într-o concentrare, o asemenea soartă care, dacă nu te face mai bun, te face cel puţin sceptic, mai puţin sigur pe tine, mai modest.

No comments: