Friday 25 April 2008

Good Friday movie

De Vinerea Mare am dorit să-i arăt lui Sergiu un film şi am ales Jésus de Montreal pentru că Arcand a izbutit ca nimeni altul să sintetizeze temele evanghelice într-un limbaj modern, „explicit”. Nu le-a ieşit rău nici lui Bunuel (Nazarin, Simón del desierto / Simion al deşertului), Bresson (Journal d'un curé de campagne / Jurnalul unui preot de ţară), Dreyer (La Passion de Jeanne d'Arc / Patimile Ioanei d'Arc, Ordet), Bergman (Nattvardsgästerna / Lumină de iarnă), Piţa (Concurs) ori Tarkovski (Andrei Rubliov, Stalker / Călăuza) – au contraire. Doar că stilul lor este mult mai elaborat, mai cu pretenţii, mai de „şcoală superioară”...One at a time.

Preotul (conformist, laş, ipocrit) din filmul lui Arcand, într-un schimb de replici aprige, după montarea explozivă a Patimilor în perimetrul bisericii. Patimile se jucau acolo, pe dealurile unde era situată biserica, de 40 de ani însă interpretarea şi textul ajunseseră desuete. Aşadar, preotul doreşte o transpunere „modernă”, în ton cu vremurile. Actorul Daniel Coulombe îşi strânge echipa şi împreună izbutesc un spectacol electrizant şi bine ritmat, dar „neortodox” şi cu dezvăluiri senzaţionale, spre consternarea preotului ce-şi simte astfel scaunul ameninţat şi se consideră prea bătrân să rişte totul pe-o carte. Spectacolul urmează să fie interzis. „Cu un număr de vizitatori de 2 milioane pe an nu ne trebuie publicitate. Ştii cum arată biserica asta în zilele când e plină? E o adunare de nefericiţi. Vin aici toţi refugiaţii şi sărmanii fără o leţcaie care nu mai au nicio speranţă şi nu-şi pot permite un psihiatru. Ei vor doar atât: să afle că Dumnezeu i-a iertat şi să plece la casele lor cu inima împăcată. Crezi că îi interesează noile traduceri ale textelor sfinte sau ultimele săpături arheologice din Orientul Mijlociu?” „Săraci-săraci, dar îşi cumpără cruciuliţe şi icoane puse în vânzare pe sume frumuşele chiar în biserică!” – îi răspunde, revoltat, Daniel. „Şi – zice preotul cinic – nu e mai bine aşa decât să dea banii pe cocaină?

3 comments:

Florin said...

Very clever indeed! Mi-a placut tare mult. Aproape toate secventele filmului sunt transpuneri din episoadele evangheliei.
Desi mult mult mai explicit din acest motiv, mesajul este din alt registru decat cel al lui Tarkovski.
Secventele finale sunt un insert hazardat, dupa parerea mea, cu privire la o transpunere in plan social a mesajului evanghelic. However, tot filmul cap coada a fost facut cu bun simt, si nu trebuie sa ne plangem de influetele moderniste in creatiile artistilor.
(De fapt pentru artisti, un alt crez al meu, tehnica si ingineria este transformata in poezie - pianul, camera de filmat. Oare initiatorii acestora au fost ingineri cu sentiment poetic - ca dl Laudacesca, despre care mi-ar place sa aflu mai multe - sau invers, poeti cu simt practic ingineresc)
Incerc sa nu te impovarez cu urmatoarea rugaminte, insa am observat disponibilitatea de a share-ui muzica lui Adrian Enescu. Am dificultate in a gasi pe net filmele romanesti. Rugamintea este daca poti sa imi usurezi gasirea lor. Le ai pe DVD-uri sau tot pe casete? Nu sunt f. stresat cu chestia asta fiindca oricum nu prea am timp de vizionat, Eli doarme in camera cu calculatorul...
De Pasti mi-am propus sa revad Evanghelia dupa Matei (Passolini) dar nu am reusit. Azi am liber si mai vine si ziua de 1 Mai muncitoresc, si posibil sa mai vizionez cateva filme.
Si ca o apreciere generala la activitatea ta in lumea virtuala: esti cel mai prolific dintre cati am cunoscut. Cred ca ai observat ca te 'urmaresc' cu interes peste tot:)
(ah, si in primul rand Hristos a inviat! - nu mi-ai raspuns la mail-ul trimis ieri...)

Florin said...

si si mai in primul rand salutari Ralucai cu multe imbratisari, si pupici lui Theodor ;)

saskiul said...

toate filmele au mesajul in alt registru decat Tarkovski. de influentele 'modernistilor' nu ma plang de loc, dimpotriva. daca sunt autentice si substantiale, cu atat mai bine.
interesanta apropierea intre poeti si tehnicieni (ingineri).despre dl. Laudacescu o sa mai scriu sigur. prea mi-a marcat adolescenta...
am multe filme ro si world cinema format avi pe cd si dvd. iti pot trimite prin skype cand vrei. id-ul e saskiul2.
da, am observat ca te numeri printre cei care ma urmaresc atent peste tot in blogul asta. ma simt onorat.keep in touch.