Am văzut, până la urmă, Ostrov, filmul lui Pavel Lunghin. Pe regizor şi pe interpretul rolului principal (Piotr Mamonov) îi ştiam din 1990, când Lunghin obţinea la Cannes Premiul pentru regie şi Premiul Juriului Ecumenic pentru electrizantul Taxi Blues. Am tot amânat vizionarea Ostrov-ului (devenit repede un film cult în rândul publicului evlavios, din spaţiul ortodox mai ales) pentru că îi bănuiam stilul explicit şi propagandistic, simplist şi informativ.
Aşadar, în 1942, un matelot fricos se predă trupelor naziste şi nu se dă înapoi de la crimă pentru a-şi salva pielea. Îl împuşcă, la somaţia nemţilor, pe căpitanul de vas şi scapă. Este salvat, în urma unei explozii, de nişte călugări. 34 de ani mai târziu, matelotul care – crede el – şi-a ucis camaradul în război este acum un excentric „nebun întru Hristos”. Trăieşte într-o mănăstire izolată şi – prin lucrarea mâinilor, post şi rugăciune - încearcă să-şi ispăşească vina. Neavând pace-n suflet, reuşeşte – prin puterea rugăciunii neîncetate – să dăruiască pace altora, care-l vizitează din depărtări şi văd în el un făcător de minuni. Dăruind altora ceea ce el nu are, va dobândi până la urmă şi el pacea lăuntrică, după întâlnirea neaşteptată (oare?) cu cel pe care credea că l-a ucis.
Până aici toate bune şi frumoase, numai că prea adesea
Ostrov e un film care se comunică mai cu seamă prin dialog şi printr-o naraţiune de ordin livresc, nu cinematografic. Ori filmul (ca artă, spre deosebire de filmul propagandistic) presupune
altceva, presupune un limbaj propriu, cinematografic. Altminteri – pentru predici, de exemplu - ne-am duce la biserică sau am citi (ori asculta
audio books). Imaginea
Ostrov-ului (exotică şi simplistă, declamativ cucernică), ce poartă marca
Discovery Channel, dă senzaţia că – într-un mod străin de apofatismul ortodox, de simplitatea şi măreţia icoanelor bizantine (care l-au inspirat cândva în chip strălucit pe un regizor nepereche precum Andrei Tarkovski) - îţi oferă totul pe tavă
. Nici un „joc secund”, niciun tâlc ascuns nu te seduce.
Literal, filmul lui Pavel Lunghin este fidel – prin ilustrarea repetată a unor tipicuri de rugăciune pravoslavnică, prin punerea pe tapet a unor
frequently asked questions în mediul ortodox (avortul, spovedania, iertarea, exorcizarea, despătimirea, moartea etc.) - tradiţiei ortodoxe. În acest sens au poate dreptate cei care spun că, într-o formă sau alta, l-ar folosi ca „material didactic-moralizator”, ca „instrument de catehizare”. Totul este direct, „la vedere”, ca-n basmele pentru copii. Să transformi însă
Ostrov-ul în film-etalon pentru duhovnicia ortodoxă - aşa cum îl recomandă nu puţine feţe bisericeşti, zeloşi enoriaşi, ori diverse publicaţii aferente - sau să te raportezi la el de parcă istoria cinematografului (chiar şi a „filmului ca rugăciune”) ar începe cu el
(ca şi când n-ar mai exista, în lumea mare, şi alte filme care merită toată atenţia – remarcabile nu doar ca idee, ci şi ca formă, la limbaj cinematografic:
Pământ (Zemlia),
Nazarin, Simion al Deşertului (Simón del desierto), Viridiana, Evanghelia după Matei (Il vangelo secondo Matteo), Fragii sălbatici (Smuntrostället), A şaptea pecete (Det sjunde inseglet), Lumină de iarnă (Nattvardsgästerna), Persona, Pather Panchali, Povestirile lunii palide după ploaie (Ugetsu Monogatari), Cei şapte samurai (Shichinin no samurai), A trăi (Ikiru), Rashomon, Poveste din Tokyo (Tokyo Monogatari), întreaga creaţie cinematografică a lui Andrei Tarkovski şi încă altele - despre condiţia omului, despre despătimire), mi se pare cam câş.
Dar – cine ştie? – fiecare epocă îşi are poate operele şi capodoperele pe care le merită. Se poartă, iată, genul concis-descriptiv (uşor de urmărit şi de digerat, fără niciun efort intelectual, fără nicun apel la tezaurul culturii universale) şi în filme ce se vor „duhovniceşti”, cu „respiraţie spirituală” şi teme escatologice.
6 comments:
Aceeasi parere am avut-o si eu despre el cand l-am vazut acum vreo doi ani.
Ce zici insa de "The Return" (Andrei Zvyagintsev) Acesta spre deosebire de Ostrov e mai criptat. Finalul impresioneaza: far away from Holywood's style.
Si inca un film despre care as vrea sa aud de la tine: Dogvile (Lars von Trier) Nu e un film la care sa te uiti cu placere, insa a afvut asupra mea efectul pe care l-a avut prima vizita la teatrul (Opera) din Timisoara, prin clasa intai. am ramas efectiv cu gura cascata :) De ce? De ce e greu sa spun... Probabil ca apropierea de arta teatrala mi s-a parut ca un bruiaj al vietii cotidiene. E greu, cand nu esti deprins inca cu viata de zi cu zi a maturilor, sa intelegi de ce pe scena se plange cand de fapt iti dai seama ca nu doare, se rade cand vezi ca nu au chef de haz, etc.
Apropo: primesc azi pe mail niste versuri scrise de... o maimuta:
Odata, o maimuta din neamul anecdotic,
Venind la sfat pe-o creanga de arbore exotic,
A zis: Atentiune! Sunt foarte afectata !
Tot circula o vorba, deloc adevarata,
Ca omul ar descinde din buna noastra rasa.
Ba chiar ideea asta îmi pare odioasa!
Ati pomenit vreodata divorturi printre noi?
Copii lasati pe drumuri sau strigat de razboi?
Cine-a vazut în hoarda la noi bolnavi mintali,
Drogati, lacomi de carnuri sau homosexuali,
Escroci, banditi, gherile sau vreo tutungerie?
In neamul nostru nobil nu vezi asa prostie!
Noi n-avem mafii crude în stirpea noastra-aleasa,
Nici teroristi, nici dogme, nici luptele de clasa.
Cat am batut eu jungla, scuzati, n-am observat
In obstea maimuteasca vreun cocotier privat,
Nici garduri si nici paznici, nici pui murind de foame
Sau omorati in taina de asa-zise mame.
Nu veti vedea vreodata cat soarele si luna
O minte de maimuta dospind in ea minciuna.
Chiar dac-as fi silita de vreun laborator,
N-as deveni vreun Iuda ori vreun informator.
Si iata inc-un lucru din lumea mea, frumos :
La noi nu se întampla razboi religios,
Nici sfinte inchizitii, nici libertati in lanturi
Nici chefuri dupa care sa ne culcam prin santuri,
Nici ordine mondiala, nici nationalism,
Si nici vreo indoiala ce-aduce-a ateism.
E-adevarat ca omul a coborat la noi,
Dar nu, fiti rezonabili,
N-a coborat din noi!
Faine versuri. Despre DOGVILLE (cu un final copiat dupa WILD AT HEART si NATURAL BORN KILLERS) n-am cuvinte. Deci n-o sa auzi de la mine prea multe despre domnul LvT :)
Daca ar fi doar scena finala nu te-as contrazice:) Dar mai este ceva pe langa asta. De exemplu, are si muzica si fir de actiune, si o poveste care se desfasoara dincolo de vorbe si imagini: povestea frumosului/binelui in lume privita istoric si in cele din urma apocaliptic.
Intre noi fie spus: ultima parte mi-a placut cel mai putin, deci nu stiu daca a luat f. mult de la filmele de care zici. Una peste alta, mi se pare un film interesant, ne-minimalist (asa cum inteleg eu acest lucru), si nu l-as pune cu una cu doua la colt.
Tot filmul e gandit pentru scena finala. Care trebuia sa dea sens povestii. Si - intr-un mod ilustrativ - chiar da. Eh, n-as folosi cuvintele tale pentru a descrie OSTROV-ul. Nu despre caracterul lui interesant e vorba. Nu urmaresc sa pun la colt acest film, voiam doar sa spun ca este mult prea overrated, ca anumite fetze bisericesti si monahale vorbesc despre el (fara sa aminteasca de multele, fara de numar, capodopere ale cinematografului) de parca ar incepe cu el istoria "filmului duhovnicesc". Repet: e poate bun ca material didactic. In rest...
Oh, scuze. Tot ce am scris in ultimul reply se referea la Dogville (care poate ar merita un thread propriu)
Scena finala este una apocaliptica. In care tatal vine si isi razbuna fiica, dupa ce stradaniile ei de a indrepta lumea au esuat...
Pai vezi ca m-ai confuzat :))
Pe viitor fii mai riguros, ca altfel incurcam borcanele...Nu stiu ce-nseamna "apocaliptica" pentru tine. Pentru mine scena finala din DOGVILLE este una gratuita, viscerala. Dar sa nu divagam, parca ne aflam sub umbrela OSTROV-ului :)
Post a Comment