

films, life & opinions
Late in the evening am evocat vremurile de altădat’ (anii 70-80, muzica sârbească, primele vizite în Iugoslavia, televiziunea iugoslavă din acei ani) şi am savurat nişte paste făinoase cu caşcaval şi un pic de vin fiert plus mere trase-n ciocolată (chefs were Raluca & Manuela) alături de Manuela, Oana Bica şi Adriana. Apoi, doar cu Oana şi Adriana am revăzut Suta de lei a lui Săucan – film românesc din 1973 pe care – alături de Meandre - îl îndrăgesc în continuare detaşat, în raport chiar cu piesele de rezistenţă ale cinematografiei româneşti dintotdeauna.
Dintre cunoştinţele noastre, un „alt fel de” feedback la prezenţa lui Theodor pe scena TNT ne-a dat dl. Enache (nevăzător pensionar, fost cadru didactic la o şcoală de nevăzători, cu multă experienţă în domeniu). He just spoke his mind and suggested that we should have Theodor seen by a doctor (a neurologist, a psychiatrist) for fear he might have some mental problems or so. Zis şi făcut. A doua zi aveam să trecem pe la doi doctori (unul recomandat de PS). Amândoi ne-au spus cam acelaşi lucru: nu e cazul să ne alarmăm. Dacă e cineva care trebuie supus unei terapii, atunci aceia suntem noi, părinţii lui, care trebuie să înţelegem mult mai bine comportamentul lui Theodor, pentru a-l ajuta să se autodepăşească şi să-şi folosească potenţialul (în muzică, de exemplu) la maxim. Ce s-a întâmplat este oricum ireversibil.
Seara am luat o cină cu amicii noştri Anca şi Lucian, când primim un telefon prin care aflu că unul din colegii mei de la şcoală, profesor de chimie (Adrian Sîrbu) a făcut infarct şi a murit la puţină vreme după serbarea de Crăciun de la noi de la şcoală. Nu ştiu dacă avea 50 de ani...De fiecare dată când moare cineva apropiat îmi amintesc de poezia Printre dinţi a lui Lucian Avramescu:
un prieten de 29 de ani
a aflat cum se numeşte moartea
„la dracu, mi-a spus el, o chestie simplă...
muşchii se desprind de nervi
şi nu mai ascultă comenzile”
el începuse să aibă probleme cu clipitul,
muşchii pleoapelor nu mai reacţionau
iar într-o zi nu va mai putea
să clipească în niciun fel,
apoi respiraţia tot mai grea,
mersul, vorbitul, urinatul şi altele
„scârboasă treabă să mori bătrân la
29 de ani” spunea el
resemnat oarecum şi asta de ce
fiindcă nu mai poţi să clipeşti,
fiindcă muşchii toracici uită,
căscăunzii, să respire...
i-am dat câteva fise
să-şi sune nevasta de la poarta spitalului
şi mi-a făcut semn că
nu va mai avea timp să mi le înapoieze...
viaţă de om, spui,
şi scuipi printre dinţi resturile de tutun
ca pe o drojdie a destinului
Acum, la 18 ani de la acele evenimente, o altă generaţie îşi aşteaptă startul în viaţă. Elevii mei din clasele mai mici s-au născut deja în plină eră iliesceană. N-au prins nicio zi sub Ceauşescu. Aceste întâmplări le sunt cvasi-necunoscute. Dar nu se întâmplă asta mereu, cu fiecare generaţie? Ce ştie generaţia mea despre „obsedantul deceniu” sau despre perioada delirului legionar? Nimic trăit, cel mult informaţii venite din lecturi, ori mărturii ale celor care au prins vremurile de atunci...
Care sunt actorii zilei de azi, pe scena politicii din România? Aceiaşi „fii ai poporului” care l-au slujit pe Ceauşescu ori pe Iliescu, aceiaşi lachei ai „ortodoxiei” socialiste, acum cosmetizate după noua ordine europeană şi mondială. Cu adevărat grăit-au anticii: Schimbarea conducătorilor, bucuria nebunilor, cu adevărat se-ntreabă şi regizorul Corneliu Porumboiu în admirabila satiră (larg difuzată în toată lumea): A fost sau n-a fost?
Eram aşa de obosit
şi sufeream.
Eu cred că sufeream de prea mult suflet.
Pe dealuri zorile îşi deschideau pleoapele
şi ochii înroşiţi de neodihnă.
Pierdut - m-am întrebat:
Soare,
cum mai simţi nebuna bucurie
de-a răsări?
Şi-n dimineaţa-aceea fără somn
cum colindam cu paşi de plumb
într-un ungher ascuns am dat de-un leagăn.
Păianjenii-şi ţeseau în el măruntele lor lumi,
iar carii-i măcinau tăcerea.
L-am privit cu gândul larg deschis.
Era leagănul
în care-o mână-mbătrânită azi de soarta mea
mi-a legănat
întâiul somn şi poate-ntâiul vis.
Cu degetele amintirii
mi-am pipăit
încet,
încet,
trecutul ca un orb
şi fără să-nţeleg de ce
m-am prăbuşit
şi-n hohote
am început să plâng deasupra leagănului meu.
Eram aşa de obosit
de primăveri,
de trandafiri,
de tinereţe
şi de râs.
Aiurind mă căutam în leagănul bătrân
cu mâinile pe mine însumi
- ca prunc.
(Lucian Blaga, 1920)
Cad ninsori adevărate
peste-nveşnicite sate
urcând alb, de subsuori
sufletul meu lângă nori
când ne vin colindători.
Cad ninsori, mai cad, vezi bine
peste blândele coline
şi sub streşini de cuvânt
lerui-ler răsună-n gând.
Plita uliţei măsoară
în asfaltul ei de ceară
paşi cu număr mic la ghete
feţi mult prea frumoşi în cete
bătând suple aciuaie
măşti de datină, buhaie
care an de an vestesc
în grai bun şi românesc
că sub neaua din câmpie
grâul nou a prins să-nvie.
Cad ninsori adevărate
peste-nveşnicite sate
şi prin pânzele de zori
ca de-atâtea mii de ori
vin spre noi colindători
şi e semn c-am fost şi-om fi
cât colindul s-o rosti.
(Lucian Avramescu)
Apoi am schimbat cu Izabela impresii despre ce-a fost ieri pe scena Operei - Izabela a remarcat dăruirea lui Theodor când a cântat studiul său pe care şi l-a nimit „Tramvaiul”, faptul că dădea impresia că pentru el cântă, nu pentru a face pe plac publicului. Din sală, am aflat şi de la ea, bucuria lui (uşor exagerată, poate) a fost primită fără şifonare din partea celor prezenţi în sală.
A urmat serbarea lui Theodor de la grădiniţa lui. Copiii de acolo s-au bucurat şi ei de programul la care au participat, de venirea Moşului. A fost şi mama şi mama Ralucăi, şi dna Letiţia şi Pr. Cristian şi PS, care l-a dezmierdat pe Theodor, învârtindu-l pe sus ca pe un avion. E clar că PS ştie să se apropie de copii.
Şi a fost – în ziua comemorativă de 17 decembrie, când, în urmă cu 18 ani mureau pe străzile Timişoarei şi prin spitale (cu câte-un glonte rătăcit în ţeastă) zeci de oameni (majoritatea tineri) – concertul organziat de Mitropolia Banatului, la care au cântat Grigore Leşe & un grup de colindători maramureşeni. Theodor a avut şi el un număr de cinci minute – a fost prima sa ieşire în public, poate nu suficient pregătită. În faţa unei săli pline Theodor a cântat – după cum s-a exprimat profesorul său, M J – un studiu de-al său („Tramvaiul”), tema celebră Odă bucuriei din Simfonia a IX-a de Beethoven şi colindul Domn, Domn să-nălţăm. Pentru că a aşteptat în culise vreo două ceasuri până la intrarea lui în scenă, pentru că nu am reuşit - noi. ca părinţi - să comunicăm mai bine cu el, pentru că nu s-a pregătit temeinic (ia lecţii de pian doar de un an şi câteva luni, însă cu intermitenţe), pentru că – în fine – are o altă sensibilitate (având deschis numai „ochiul dinăuntru”) şi-o altă percepţie a lumii şi realităţii Theodor a izbucnit în râs (copleşit, pare-se, de aplauze) înainte de a patra piesă pe care urma s-o cânte („Moş Crăciun cu plete dalbe”) şi – în ropote de aplauze – a venit, adus de profesorul său, în culise. La urma urmei, aşa cum ne-a spus şi PS, n-a fost un concurs de pian, ci o prezentare informativă şi o recunoaştere (stricto sensu din partea lui PS) a potenţialului pe care îl are Theodor. E foarte probabil – dovadă stau mărturiile prietenilor noştri – ca din stal, de la balcon ori galerie lucrurile să fi fost percepute altfel decât din culise. E foarte posibil ca (măcar) unii spectatori să se fi bucurat mult mai mult de microrecitalul lui Theodor (şi chiar de râsetele lui) decât am izbutit s-o facem noi, ca părinţi – noi n-am reuşit decât să ne plimbăm în culise de colo-colo, full of butterflies in the stomach şi chiar îngroziţi de întorsătura pe care o luase interpretarea lui Theodor. Important – ne asigură PS – este ca Theodor să se păstreze şi să nu se zdrobească în lumea asta pestriţă şi cu atâtea măşti. Important este ce va fi, cum va evolua el, cât de temeinic va studia de acum înainte şi cum se va prezenta la următoarea sa ieşire în public. After all, ce-am făcut noi, părinţii lui, când am fost de cinci ani? În niciun caz nu am dat microrecitaluri (fie şi neterminate) la Operă. It could have been worse: what if Theodor hadn’t been in the mood at all for playing and singing? Ce a prezentat Theodor în seara de 17 decembrie 2007 pe scena Operei din Timişoara n-a fost decât o mică parte din ceea ce a acumulat el în materie de muzică, fără o pregătire temeinică – ne aminteşte PS, care ne poartă de grijă, nu glumă: ne-a sunat (după concert) de trei ori să ne spună să nu i-l stricăm pe Theodoraş cu asprimea noastră critică de părinţi, să fim încrezători în viitor şi să nu uităm ce spunea Pr. (nevăzător) Teofil: „Sunt suma întâlnirilor mele cu prietenii de-o viaţă”. Aşadar, cuvântul cheie, pentru noi, părinţii ar fi: reformatare.
Au fost alături de noi astă-seară: mama şi părinţii Ralucăi, Codruţa, Manuela, Mira, Oana, Tatiana, Michelle şi Cornel, Lia şi Dorin, Maronel şi Ondine, dl şi dna Enache, Izabela, Dana Pag, Rodica, Luci & Mugurel.
A doua zi de dimineaţă (pe 17 decembrie) merg la dl. Laudacescu – bătrânul inginer spre care priveam cu dragoste aproape filială, şi care reprezenta pentru mine o comoară de informaţii şi înţelepciune, o adevărată călăuză. Îl vizitam în acei ani destul de des. De pe geamul din sufrageria sa pot vedea clar o coloană de demonstranţi – majoritar studenţi, care scandează lozinci anticeauşiste. Coloana porneşte din zona Complexului Studenţesc şi se îndreaptă spre centru. De la dl. laudacescu o sun pe amica mea Codruţa şi îi propun să mergem la film. La cinema Timiş rulează The Domino Principle (de Stanley Kramer, cu Gene Hackman). Ea zice că mai bine ne plimbăm în oraş. Idee inspirată, pentru că la prânz a început rebeliunea în centru. După ce m-am despărţit de ea vreau să merg acasă, dar lângă hotelul Continental era deja o baricadă formată din soldaţi şi accesul spre zona Girocului e blocat. Merg atunci la amicul meu, Darius Hupov. Comentăm împreună evenimentele. Plec apoi spre casă prin centru. Se întunecase. Când am ajuns în parcul Copiilor zăresc magazinul de blănuri de lângă cinema Timiş: era în flăcări. Acelea – aveam să aflu mai târziu – au fost ceasurile cele mari pentru profitori. Ajung acasă pe strada Cosminului. Ai mei sunt îngrijoraţi şi ţin neapărat să mă conducă la gară. Plecăm toţi trei spre gară – eu îmbrăcat în soldat. Când s-au întors acasă în zona Albac (Plăvăţ II) bătălia începuse: blocul nostru era chiar pe traseul ce ducea la o unitate militară de tancuri din Giroc. Pe la miezul nopţii am ajuns la cazarmă şi – cu inima-n dinţi - am sărit gardul. Amicul meu din compania ATS, Dan Voinea, aflase (ca toţi) despre ce se-ntâmplase la Timişoara şi voia detalii de la mine. Îmi amintesc că am fost parcimonios în relatări. Şi CI-stul batalionului, aflând că am fost în învoire la Timişoara, a vrut să ştie ce s-a-ntâmplat. Scrâşnea din dinţi şi ameninţa că vor fi învăţaţi minte cei ce s-au răzvrătit. Au urmat câteva zile de tensiune, apoi – pe 21 - izbucnirea scânteii şi-n Bucureşti, procesul şi împuşcarea din 25, Anul Nou (zile evocate sugestiv în Stare de fapt, filmul lui Stere Gulea din 1995) şi încă o lună, după care a venit liberarea şi întoarcerea acasă.
In the afternoon I entertained Sergiu, with whom I watched Barefoot in the Park, starring Robert Redford, Jane Fonda and Charles Boyer. Nice comedy on marriage (well, the first seven days of a marriage), good lines, excellent actors. I always enjoy watching it.
In the evening we went to Theodor’s piano teacher. They rehearsed his little repertoire he is going to perform tomorrow night. We are really nervous and hope he will not mess it up in front of a full house – as all the tickets seem to have been sold for the tomorrow night’s show.
We made it to the cinema without Theodor – he stayed over night with his grand parents. It was our first experience of a multiplex in our city. The West has finally arrived in
Before the movie I talked to PS on the phone. I told him we were at the Mall. “What are you doing there?” he wanted to know. I knew what he would say next. I said: ”We are going to watch a movie”. I then told him what the title was. While I was trying to repeat the title for him and briefly introduce the movie to him he didn’t let me finish and said: “Whatever, it’s still a piece of propaganda”. Brainwashing? Yeah, if you let yourself persuaded into believing it. However, I dare to say my critical spirit has not died – yet. As a rather reserved cinema-goer (towards the quality of the main stream repertoire) I was a bit uncomfortable with this remark, but I got over it. I know for myself I no longer desire to be informed about the latest (American) releases. I do realise that main stream cinemas (that count for, perhaps, 95% for the cinemas in
One thing I’m sure of: even if I know too well that I'm not going to spend much time in modern cinemas (as I haven't so far anyway, at least not in the past 10-15 years or so) I seem to have completely lost the desire to see films in freezing, appalling and unfriendly conditions at the two obsolete cinemas (Timiş and Studio) that have survived in
Am ajuns la profesorul de pian al lui Theodor. Acolo am avut un chat interesant cu fiul lui şi cu prietena sa – amândoi frumoşi adolescenţi de 18 ani – următor unei discuţii aprinse dintre ei. (Unde eşti, adolescenţă? Ce vremuri: Hei, pletoşi, cu pantaloni strâmţi şi soioşi / Chitarişti, zgomotoşi şi fantezişti / Minijup, foarte scurt şi strâns pe trup....) Ce s-a-ntâmplat? Cum suntem în plină perioadă de Post al Crăciunului, evlavia acestei tinere a îndemnat-o să meargă la un preot să se spovedească. Şi s-a dus. A dat însă peste un popă care-a luat-o în şuturi din prima („A, eşti de la liceul ăla fiţos...”), astfel că fata a recunoscut că are prieten. Replica popii a venit – cum altfel? - ca la carte: „Aha, deci preacurveşti!...” Cu adevărat mereu actuale sunt cuvintele din Pateric şi puţini dintre noi le recunoaştem importanţa de neînlocuit, atunci când ne dorim să scăpăm de orgoliu şi de slavă deşeartă: „Un frate l-a întrebat pe avva Sisoe zicând: spune-mi un cuvânt. Şi i-a răspuns: ce pot să-ţi spun? Căci din testamentul Cel Nou citesc şi la Cel Vechi mă întorc”. Majoritatea „învăţătorilor” se grăbesc să înveţe pe alţii să trăiască după cum ei înşişi nu au ştiut (şi nu ştiu, ori nu vor) a trăi. Fapt îmbucurător e că fata nu s-a lăsat biruită de nepriceperea primului preot şi s-a dus la un al doilea, rugându-l să-i tălmăcească acest cuvânt („preacurvie”), căci – spune ea - nu vede greşeală în faptele ei, de vreme ce trăieşte cu băiatul pe care îl iubeşte. Al doilea popă a luat-o mai pe ocolite, spunându-i că o relaţie în afara căsătoriei poate duce la sarcini nedorite şi deci la pruncucidere...
Aşadar, am fost rugat să le spun – sarcină extrem de grea! - ce cred eu despre toate acestea...Am început prin a le mărturisi că nu sunt adeptul abordării legaliste a problemelor ce ţin de duhovnicie. Le-am tălmăcit sensul noţiunii de păcat ca fiind un missing the mark, nu un sin – parcă am aflat de această distincţie de la Christos Yannaras (citindu-i cartea The Freedom of Morality). În ultimă instanţă, dacă ai ajuns să-ţi vezi păcatul, nici nu mai contează dacă îl văd sau nu alţii la tine. Le-am povestit apoi scena din remarcabilul film suedez Lumină de iarnă (de Bergman) în care un pastor care – zice el – şi-a pierdut credinţa, îşi mărturiseşte toate frământările şi toate spaimele înaintea unui enoriaş care a venit să caute sfat şi îndrumare, pentru că se afla într-un mare impas (era speriat de iminenţa începerii unui alt război mondial). Drept urmare, acest om slab de înger s-a sinucis câteva clipe mai târziu. De aceea, le-am zis elevilor mei (cu care, iată, am discutat chestiuni duhovniceşti în loc să ţinem săptămânala oră de engleză) că este foarte important să nu sminteşti pe aproapele tău. Din aceeaşi pricină m-am eschivat când m-au întrebat „dacă cred cu adevărat că Iisus este Fiul lui Dumenzeu”. Am recunoscut în întrebarea lor ecoul gândurilor care nu mi-au dat pace multă vreme. Le-am spus aşa: Da, Iisus este Fiul lui Dumenzeu atunci când accepţi la règle du jeu, adică rânduiala Bisericii. Pentru ei este încă dificil să înţeleagă importanţa contextului într-o problemă, darmite să desluşească semnificaţia acelui context. "Contextul - afirma Constantin Noica - dă textul". Iar Ortodoxia are – slavă cerului - un context bogat...Îţi ia o viaţă să-l desluşeşti - never a dull moment, indeed. Am încercat, deci, o comparaţie. În football, am mai spus, ştii că nu ai voie să atingi mingea cu mâna. Problema care se pune este, aşadar, să accepţi (sau nu) regula jocului de football, altfel du-te să joci orice altceva, mă rog, oricare alt joc unde ai voie să atingi balonul rotund cu mingea. De bună seamă că poţi să încalci această regulă, dar ea trebuie respectată dacă vrei să joci football. Au urmat alte întrebări: cu e cu icoanele făcătoare de minuni. La început am spus că nu sunt persoana potrivită să răspundă la o astfel de întrebare. Apoi am delimitat icoanele bizantine de reprezentările edulcorate, romanţate, dulcege ale scenelor biblice care stau alături de icoane în bisericile ortodoxe şi adesea, numeric, le depăşesc. Prin urmare, majoritatea enoriaşilor asta vor: reprezentări pioase, telenovelistice - meteahnă veche de tot, apărută mult înaintea televizorului şi telenovelelor, pentru că „inovaţia” asta artistică (edulcolarea, romanţarea) datează de secole. A avut dreptate Dostoievski să spună că „Frumuseţea salvează omenirea”? Dacă da, atunci icoanele bizantine pot salva pe cel care le-a primit în suflet, pe cel care nu-şi mai poate dezlipi ochii (şi mai ales ochii minţii/inimii) de ele. În acest sens, da, icoanele sunt făcătoare de minuni. Dar cu traducerile diferite ale Scripturii cum rămâne? – voiau ei să afle. Este şi normal să existe mai multe traduceri ale unei cărţi atât de vechi. Se schimbă, nu-i aşa, limba, se schimbă semnele unei civilizaţii. Totuşi, that’s not the point, either – am barat eu. Important (după mine, am ţinut să subliniez) este vectorul unei traducerii şi dacă o traducere te problematizează, te responsabilizează sau nu. Le-am exemplificat cu felul în care Biblia BOR traduce ultimele cuvinte rostite de Hristos pe cruce („Săvârşitu-sa!”) şi felul în care apar ele în traducerea neoprotestanţilor („S-a terminat!”). Şi totuşi, aici ca în cazul reprezentărilor religioase edulcorate cu Iisus, Fecioara Maria şi cu Sfinţii, ca în cazul muzicii bisericeşti, al cărţilor şi broşurilor bisericeşti puse spre vânzare pe diverse tejghele, majoritatea enoriaşilor preferă ceea ce este „popular”, „accesibil”, „pios”, „sentimental”, „patetic”. Aşa cum – în lumea largă - se preferă telenovelele, manelele, romanele de aventuri, tabloidele etc., în vreme ce quality literature, cinema and art in general rămâne doar în atenţia curioşilor, a unor connoisseur-i.
Dincolo de toate aceste întrebări şi cârcoteli, scormonirea în rărunchii istoriei bisericeşti şi a istoriei personajelor din textele sacre continuă să fascineze. Este marfă să afirmi că Hristos a trăit cu Maria Magdalena sau că Ioan Botezătorul îl pizmuia pe Hristos pentru că i-a furat electoratul – observaţii interesante, poate, însă – puţini observă asta – din alt film, din alt context. Ceea ce este cel mai greu e să-ţi păstrezi entuziasmul şi dispoziţia de a desluşi metafora vie din Filmul care poate să-i aducă omului – în chip progresiv, dinamic şi „dialectic” – desăvârşirea, împăcarea (cu sine, cu lumea) şi fericirea.
Lecţia despre fluture este de fapt lecţia despre libertate, despre tainica prefacere a omului: once a caterpillar, now a butterfly.
Din Women in Love – adaptarea nonconformistă şi controversată reazlizată de Ken Russell în 1969 - plastica filmului (decorurile şi costumele) se uită greu, la fel performanţele actorilor (Bates, Reed, Jackson etc.) şi muzica lui Georges Delerue. „Ideologia” (romantic-nietzscheană) e luată en gros din romanul omonim al lui D.H. Lawrence: “If I take my whole, passionate, spiritual and physical love to the woman who in return loves me, that is how I serve God. And my hymn and my game of joy is my work. And my hymn and my game of joy is my work…I love you not for what you are, but for what you are making of me. I love you for the part of me that you bring out…Falling in love with someone isn’t always going to be easy…Anger…tears…laughter…It’s when you want to be together despite it all. That’s when you truly love another. I’m sure of it. The human soul needs actual beauty more than bread.”
De poţi să faci pe prostul cînd altul te repede
Făcînd-o pe deşteptul şi c-un cuvînt nu-l cerţi,
De nu te-ncrezi în nimeni şi nimeni nu te crede,
De-ţi poţi ierta păcatul, dar altora nu-l ierţi;
De nu amîni o clipă un rău să-l împlineşti,
Şi dacă minţi mai tare cînd alţii nu spun drept,
De-ţi place în iubire cu ură să loveşti,
Şi totuşi îţi pui mască de sfînt şi de-nţelept,
De te te tîrăşti ca viermii şi-n visuri nu-ţi iei zborul,
Şi numai interesu-ţi îl sui la rang de ţel,
De părăseşti învinsul şi treci cu-nvingătorul,
Şi-i vinzi, fără sfială, pe amîndoi la fel;
De rabzi să-ţi afli scrisul şi spusa tălmăcite,
Drept adevăr, să-nşele mulţimea oarbă, şi,
Cînd vorbele şi fapta în vînt ţi-s risipite,
Tu dîndu-le la dracu’, poţi altele scorni,
De poţi să faci întruna dintr-un cîştig, o mie,
Şi patria pe-o carte s-o vinzi la primul semn,
De nu-ţi plăteşti bănuţul luat ca datorie,
Dar tu să fii plătitul, găseşti că-i drept şi demn,
De poţi să-ţi storci şi gîndul, şi inima, şi nervii
Îmbătrînite-n rele, să facă rele noi,
Şi sub nehotărîre, plecîndu-te ca servii,
Cînd toţi strigă: Nainte!, doar tu strigi: Înapoi!,
Dacă, stînd în mulţime, te-mpăunezi semeţ,
Dar lîngă cel puternic îngenunchezi slugarnic,
Şi pe duşmani sau prieteni, tratîndu-i cu dispreţ
Te faci că ţii la dînşii, dar îi înşeli amarnic,
Dacă nu pierzi momentul să faci oriunde-un rău,
Şi-n umbra lui te-nlinişti ca-n umbra unui pom,
Al tău va fi Pămîntul, cu tot prinosul său,
Vei fi-ntre Domni întîiul, dar NICIODATĂ OM.
(poem de Kostas Varnalis)
...Anii de temniţă grea pare că i-au învăţat – pe Steinhardt, pe Noica şi pe atâţia alţi martiri cu feţe cuvioase - să trăiască înţelepciunea: The greatest wealth is contentment with a little.
În seara asta am reascultat (în aceeaşi sală încălzită de respiraţia publicului – destul de numeros - şi de vreo două radiatoare montate ad-hoc pe scenă, printre instrumente) Tablourile lui Musorgski, alături de Scherzo de Felix Mendelssohn Bartholdy şi Concertul pentru vioară şi orchestră, op.77 de Brahms – dirijor: Walter Hilgers, violonist: Remus Azoiţei.
None so blind as those who won’t see. Probabil că, tălmâcite-n româneşte, aceste vorbe devin: nimeni nu e cu adevărat nebun decât cel care se încăpăţânează să nu vadă (= să nu înţeleagă, să nu priceapă cu ochii minţii) ce şi cum se cuvine. Şi tot la insight ajungem. Dar câtă trudă, câtă experienţă (=erori din care am tras povaţă) până s-ajungem să dobândim vederea interioară - o aventură de-o viaţă...
Bunuel, după cum observa unii comentatori, explică prea mult şi prea obsesiv cât de tare (şi în ce fel) reuşea să-l enerveze obtuzitatea, fanatismul, întunecimile mai vechi sau mai noi.