

Amice, mulţam pentru gura de rai trimisă. Cât despre Sorin Albu, jos pălăria. Păcat că oameni ca el nu se pot „clona”. Că altfel avem parte pe tot globul de „clone” care mai de care...
films, life & opinions
Filmele alese şi prezentate în amfiteatrul A01 în săptămânile trecute au stârnit deopotrivă valuri de entuziasm (la unii, îndrăznesc să sper, majoritari) şi de respingere (în rândul altora). Dar nu e normal să fie aşa? One man’s meat is another man’s poison after all. It has always been like that. It will always be the same. Cine se bucură de filmele pe care le-am propus (Concurs, Ciocârlii pe sârmă, Meandre, Pas în doi, Dreptate în lanţuri)? Exact cei care nu confundă amfiteatrul A01 cu o sală de cinema tip Mall (profilată pe producţii de serie hollywoodiene) sau cu o sală de conferinţe ASCOR (profilată pe predici mai mult sau mai puţin fundamentalist-ortodoxe). Cei care vin la cinematecă pentru a desluşi tainele limbajului cinematografic, pentru a participa fără prejudecăţi la festinul oferit de o operă cinematografică - iar aceste cinci titluri sunt opusuri de referinţă în cinematografia românească şi cehă. Mai mult, cei care le-au savurat (majoritatea tineri de până-n 25 de ani) au descoperit bucuroşi în ele mărturia „umanului universal”, care pentru cealaltă tabără e anatema. Ce vrea „cealaltă tabără”? Filme cât mai explicite, mai livreşti, mai moralizatoare, reprezentări cinematografice ilustrative, „pilduitoare”, gen Jesus of Nazareth by Zeffirelli. Ce uită aceşti neo-puritani? Că însăşi Biblia este o carte periculoasă, incomodă, crudă şi complicată, dură şi scandaloasă. Că este - arată cu o impresionantă forţă analitică şi polemică Franky Schaeffer, în Sham Pearls on Real Swine - „literatura lui Dumnezeu, iar literatura – asta o ştie fiecare incendiator de cărţi – e periculoasă. Biblia este drama lui Dumnezeu, este Hamlet, Povestiri din Canterbury, La răscruce de vânturi care-L au ca autor pe Însuşi Dumnezeu. Biblia este – printre altele, desigur – o carte despre Dumnezeu, despre bărbaţi şi femei, sex, minciuni şi adevăr, păcat şi bunătate, desfrânare, adulter, crimă, naştere de prunci, fecioare, curve, blasfemie, rugăciune, vin, mâncare, istorie, natură, poezie, viol, dragoste, mântuire, damnare, ispită şi îngeri. Astăzi însă, Biblia este foarte mult studiată şi aproape niciodată citită. Dacă Biblia ar fi un film, ar fi un film interzis celor sub 15 ani şi, pentru anumite secvenţe, chiar interzis celor sub 18 ani. Biblia nu este „civilizată” asemenea clasei de mijloc. Biblia nu este „drăguţă”. Tonul Bibliei este mai aproape de cel al actorilor îndrăzneţi şi controversaţi de stand up comedy (ca Lenny Bruce) decât de cucernicia mieroasă a câte unui pastor. În anumite epoci istorice, biserica nu a îngăduit oamenilor de rând să citească Biblia. Acum, spiritualizând-o şi îmblânzind-o prin tot felul de interpretări evlavioase şi tehnologice, biserica îi pune încă o dată botniţă. Astăzi studiem Biblia, însă prin grila unui pietism care li castrează toată virilitatea.”
P.S. Scriind rândurile de mai sus primesc de veste de la mai târărul amic Sergiu (student la canto, la Conservatorul din Timişoara) că Adi, un bun coleg de-al lui a suferit, ieri, un tragic accident de maşină. A fost proiectat prin parbriz, iar şoferiţa (prietena lui) a scăpat doar cu nişte răni uşoare – o altă moarte violentă cauzată de zeul vitezei. Demonul sinuciderii este, iată, mai subtil decât credem. Pentru că, ce altceva este nebunia de a călca pe frână până la a ajunge să pierzi cu totul controlul maşinii, dacă nu tot o formă de sinucidere şi – atunci când eşti însoţit - chiar de omor?
Visul unei nopţi de vară (TEATRUL LUCIA STURZA BULANDRA Bucureşti, regia: Liviu Ciulei, după Shakespeare, cu: Oana Pellea, Victor Rebengiuc, Mariana Buruiană)
Cumnata lui Pantagruel (COMPANIA "SILVIU PURCĂRETE" Lyons, regia: Silviu Purcărete, după Rabelais)
Waiting for Godot (LYRIC THEATRE Belfast, regia: Tompa Gabor, după Samuel Beckett)
Cymbelin (TEATRUL GERMAN DE STAT Timişoara, regia: Alexander Hausvater, după Shakespeare)
Hamlet (TEATRUL DE STAT Cluj-Napoca, regia: Vlad Mugur, după Shakespeare)
Vrăjitorul din Oz (TEATRUL DE STAT Timişoara, regia: Ştefan Iordănescu, după Fank Baum, cu Margareta Avram)
O scrisoare pierdută (TEATRUL MAGHIAR DE STAT Cluj-Napoca, regia: Tompa Gabor, după I.L. Caragiale)
Dimineaţa pierdută (TEATRUL LUCIA STURZA BULANDRA Bucureşti, regia: Cătălina Buzoianu, după Gabriela Adameşteanu, cu: Tamara Buciuceanu, Rodica Tapalagă, Gina Patrichi, Victor Rebengiuc, Tora Vasilescu, Valentin Uritescu, Mihai Constantin)
Nişte ţărani (TEATRUL MIC Bucureşti, regia: Cătălina Buzoianu, după Dinu Săraru, cu: Mitică Popescu, Valeria Seciu, Dinu Manolache, Carmen Galin)
Inimă de câine (TNB, regia: Igor Kordonski, după Mihail Bulgakov, cu: Victor Rebengiuc, Marius Manole, Cecilia Bârbora, Tania Popa, Şerban Ionescu, Alexandru Bindea)
Faust (TEATRUL RADU STANCA din Sibiu, după Goethe, cu: Ilie Gheorghe, Ofelia Popii)
Aflu azi din presă despre decesul (oarecum aşteptat) al simpaticei Anca Parghel, al cărei videoclip melodios şi electrizant ne-a încântat anul ăsta: Brasil.
P.S. Câţiva amici de aproape şi de departe, rude (my cousins, my aunt), familia desigur m-au felicitat încă din ultimele ore ale celui de-al 39-lea an al meu. Mai întâi a fost Ondrey, cehul simpatic interesat de cinematografia românească (a pus pe picioare un site ceh dedicat filmelor româneşti, cu filmografii ale regizorilor şi actorilor). Apoi, right after midnight, chiar după ce mi-am schimbat solzii pentru a 40-a oară, sună la telefon Dan Voinea. Am lăsat computerul on şi The Painter Man a crezut că sunt încă în faţa monitorului. Eu însă aveam o voce groasă şi abia îngâimam vorbele. Raluca şi – în repetate rânduri, pe tot parcursul zilei de miercuri – Theodor au fost următorii. Apoi mama, my in-laws and Raluca’s uncle&his wife. Oana Bica & Marius Mircea mi-au amintit şi ei că time flies. De la Bucureşti, Adrian Enescu mă întreabă cum mă simt, ce vârstă am (iar eu mi-am amintit de o mai veche discuţie de-a noastră pe când ne plimbam prin Piaţa Unirii din Timişoara, discuţie încheiată cu vorbele no country for old men) şi-mi doreşte să descopăr şi alţi oameni decât cei despre care sunt acum gata să vorbesc (mesajul său s-ar traduce: Broaden your „band”, mate!). Câteva ceasuri mai târziu, magicianul sunetului sintetizat îmi scrie pe mail: „Mariane, încă o dată LA MULŢI ANI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ae.” Tot din Bucureşti, Pildit (one of my blog’s followers) îmi urează: „La mulţi ani, Marian! Să fii fericit şi să ţi se îndeplinească toate dorinţele (sau cât mai multe :) Şi să scrii în continuare despre multe filme bune!” Un gând reconfortant şi de la fostul meu elev, Florin (din Cluj): „...e cazul să-ţi uram La Mulţi Ani!, cu mulţumiri pentru 'piesele de puzzle' de pe acest blog. P.S. Te invidiez pentru alaiul de prieteni cu care te-ai înconjurat :) Keep up the joyful spirit!” Tot din oraşul de pe Someş, Lia îmi trimite şi ea un semn de forget-me-not. Din grădinile Luxembourgului, Anne: „Un peu tard, mais très heureux anniversaire Marian” Din Austria, amicul Horea (studiază acolo arhitectura, e amator de muzică adrianenesciană şi de filme româneşti bune) îmi transmite pe mail – ca şi Emanuela şi (nicio legătură între ei) Manuel - „La mulţi ani”. Amicul meu ortodox(ist), Ovidiu Cioaia, preferă să mi se adreseze în engleză, cu „Happy birthday!”. Sunt surprins de SMS-ul primit de la Pr. Valerian, care – pe lângă urarea de „La mulţi ani întru Hristos!” - îmi strecoară inevitabil şi-un sermon in a nutshell: „Viaţa este indescriptibil de absurdă şi odioasă dacă nu este închinată Sfintei Treimi”. Nu-i pot răspunde altfel decât cu „Amin”, dar in my reply îi mulţumesc pentru frumoasele-i vorbe, fără nicio formulă ortodoxă sau ortodoxistă. Nu se lasă, ci-mi mai trimite un epilog ortodox: „Şi lui DUMNEZEU pt. toate." D-na dr. DP m-a cadorisit şi ea cu a little present. După-amiaza au trecut pe la noi Maronel şi Ondinel (cu a little something for everyone şi o miniatură pictată de Ondine pentru mine), care au predat „ştafeta” vizitei Codruţei şi lui Darian. Theodor şi cu Darian – as always - au interacţionat ca fraţii (ca fraţii buni şi nedespărţiţi). Cu Codruţa am apucat să mai stăm un pic la taifas. Seara am auzit-o la telefon (ca de fiecare dată pe 3 undrea) şi pe d-na Felicia – fostă colegă de facultate cu mama, de a cărei companie plăcută îmi amintesc adesea. Claudiu şi Tatiana au trecut şi ei pe la noi după 10 p.m. ...